Stelling


Stelling
     In de Vogelvrije Fietser wordt een stelling gepubliceerd, waarop online kan worden gereageerd.
 

Grote fietsen moeten dubbel betalen in de stalling

stelling_stalling_grote_fietsen.jpgFietsenstalhouder stationsstalling Utrecht, anoniem ('Ik wil privé blijven. De media schrijven maar meningen, maar we hebben behoefte aan feiten.')
Eens. 'Moet je zien wat voor bakbeesten we hier hebben staan. We hebben al een groot deel van de stalling op die extra grote fietsen ingericht, maar we kunnen niet blijven uitbreiden hè. Dan moeten we de parkeergarage erbij pakken. Hier betalen fietsen 1,10 en brommers 3,70 euro. Bakfietsen moeten al brommertarief betalen, maar moet je eens even kijken naar zo'n brede moederfiets met zitjes. Zo'n ding is net zo breed als de brommer van die meneer. Aan de andere kant moet je wel blijven concurreren met de olieprijzen. Anders stappen ze allemaal in de auto en dat is ook weer niet goed voor ons.'

Pauluz, eigenaar van een boardshop in Dordrecht, haalt net zijn brede chopper uit het hoekje voor grote speciale fietsen.
Oneens. 'Onzin. Willen ze dat echt gaan doen? Auto's betalen toch ook niet meer parkeergeld als ze groter zijn? Ik ben tegen standaardisering van fietsen. Dan gaan ze zeker beschrijven wat voor formaat fietsen oeten hebben. Als ik in deze stalling kom, zeggen ze ook al: 'Dat is toch geen fiets?'. Maar het heeft twee wielen en er zitten trappers op en dan is het volgens mij een fiets. Ze kunnen toch niet voor gaan schrijven waar een fiets aan moet voldoen. Een fiets is ook persoonlijke expressie. Net zoals dat voor andere mensen de auto is. Het is veel beter als de fiets de nieuwe heilige koe wordt en dat stimuleer je niet door meer stallingsgeld te vragen voor extra mooie fietsen. Meestal heb ik geen problemen met stalling van mijn fiets. De trapper is er hier alleen een keer afgebroken. Ik weet niet precies hoe het gebeurd is. Toen ik hem op kwam halen lag hij d'r af. Wat ik wel erg vind, is dat die fietsen met die kinderzitjes 's ochtends overal neergekwakt worden omdat mensen haast hebben. Dan kan er dus niemand meer bij.'

Bernice Bovenkerk, moeder van twee kinderen met een fiets met kinderzitjes voor en achter.
Oneens. 'Dan word ik dus beboet omdat ik twee kinderen heb. Ik heb geen keus. Als ik de keus had zou ik een gewone fiets hebben en die in de gewone rekken zetten. Maar als je het me zo vraagt vind ik ook niet dat anderen die puur voor het mooi een brede fiets hebben daarvoor extra moeten betalen. Kom op zeg, dat kunnen we met zijn allen toch wel opbrengen. Je kunt het vergelijken met die discussie over dikke mensen die twee vliegtuigstoelen nodig hebben. Die zouden ook dubbel moeten betalen. Dat is wel heel makkelijk. Vraag je liever af waarom een vliegtuigstoel zo krap is. Als ze die dubbele tarieven in gaan voeren, gaan ze straks zeker ook voorschijven hoe lang en hij breed een fiets mag zijn, net zoals je nu al hebt bij vliegtuigbagage.’

08-07-2009


Reacties

Je image creëren m.b.v. stoffelijke zaken kost geld. 2 kinderen kosten meer dan 1 kind. Als je een ruime vliegtuigstoel wil dan kan dit, tegen betaling. Wie overtuigt mij van het tegendeel?
:: Door Paul van der Vossen :: 28-08-2009 08:50 ::

Je zou denken: met prijsstelling wil je verantwoord omgaan met je fysieke en sociale omgeving stimuleren. Dat is de functie ervan. Het verhoogde tarief voor grotere fietsen zal ertoe kunnen leiden dat afwegingen worden gemaakt waarbij de fiets wordt ingeruild voor een vervoermiddel dat meer ruimte vraagt. Is dat wat we dan willen?
:: Door Jan van der Horst :: 30-09-2009 13:50 ::

Een fiets neemt maar 1/12 van de plek van een auto in* en ik wil graag betalen voor parkeren, maar dan wel naar rato van inbeslaggenomen ruimte. Als ik mijn fiets een halfuurtje kwijt moet vind ik 1,10 euro dus erg veel, om van 3,70 euro maar te zwijgen. *: bron: Fietsersbond +- 1992: 12 op de plek van 1
:: Door Leon Poels :: 03-10-2009 14:43 ::

Voor fietsen met twee kinderen heb je toch 2 x kinderbijslag, kinderaftrek op je belastingbiljet e.d. Kinderen is toch je eigen keus? Een super brede fiets 'voor het mooi' of voor je lol, die anderhalve keer meer plaats inneemt brengt toch niet de gemeenschap in? En zo zouden grote zware asobakken van auto's, die de openbare ruimte in nog hogere mate verkleinen dan de 'normale', zeker een adequaat - dus duurder - parkeertarief op hun meter moeten aantreffen. 'Rekening stallen' dus, de hoogte bepaalt je gedrag.
:: Door M. van Mack :: 26-11-2009 22:54 ::

De gebruiker betaalt vind ik een goed uitgangspunt. Dus als ik veel ruimte gebruik, betaal ik ook meer. De reden waarom ik dat wil, is niet interessant.De discussie dat er meer fietsenstallingsplaatsen moeten komen is belangrijker.
:: Door Albert van Ool :: 04-02-2010 17:16 ::

De gebruiker betaalt vind ik een goed uitgangspunt. Dus als ik veel ruimte gebruik, betaal ik ook meer. De reden waarom ik dat wil, is niet interessant.De discussie dat er meer fietsenstallingsplaatsen moeten komen is belangrijker.
:: Door Albert van Ool :: 04-02-2010 17:19 ::

Een auto heeft een energielabel A t/m G Een fiets A---------------------------- Zeker in volle en drukke steden zie ik liever een bakfiets,die plaats inneemt. Dan een file auto,s die de lucht verpesten. Aggressie veroorzaken en onveiligheid geven.
:: Door John Kemper :: 04-02-2010 17:56 ::

Mensen die met zo'n bakbeest van een fiets rijden, gebruiken deze naar ik aanneem ook voor winkelen en ander vervoer. Ze laten ook hiervoor de auto staan. Alles waarvoor we de auto laten staan moet m.i. aangemoedigd worden en zeker niet belast met extra kosten.
:: Door Hans v Dijk :: 05-02-2010 12:18 ::

Mensen zonder auto doen dezelfde dingen als mensen met auto. Bv. vervoer van kinderen, boodschappen bij de bv. Gamme, Hema of andere winkels met letterlijk grote spullen, deze spullen, kinderen en honden moeten toch een plek. Dat kan door een groot rek met bv. mand of krat te plaatsen of luxer door een bakfiets te nemen.Dat het meer ruimte inneemt is logisch en betekent geen image bouwen maar lekker op de fiets met alles erop en eraan. Het vormt ook kinderen die makkelijk de fiets nemen omdat ze zien en meemaken dat het zonder auto kan. Geen extra betaling dus.
:: Door Nicoline Los :: 20-02-2010 19:38 ::

Grote fietsen moeten dubbel betalen? Fietsen stallen moet overal heel goedkoop (dus eigenlijk gratis) mogelijk worden. Volgens de logica van de markt eigenlijk onzinnig (stallingsvoorzieningen kosten immers geld), maar met het huidige politieke klimaat (zoals het stimuleren van minder CO2-uitstoot) is het gratis stallen van fietsen verhoudingsgewijs een zeer goedkope oplossing. Dus ook die brede, hoge, paarse en driewielfietsen.
:: Door Sjoerdt :: 26-02-2010 20:58 ::

Meer stellingen in het archief

© Fietsersbond