afbeelding van Michiel Slütter

De fiets mag in 2017 mee in treinen die over de Hogesnelheidslijn (HSL) rijden. ‘Het is een doorbraak.’

Het leek jarenlang een dossier waar maar geen schot in leek te komen: het meenemen van de fiets in treinen die over de HSL rijden. In de Fyra mochten bijvoorbeeld geen fietsen mee. ‘We hoorden altijd van NS dat het omwille van de veiligheidsregels niet kon. Het gevaar was dat met een noodstop fietsen rond zouden vliegen en passagiers verwonden. Dat probleem is nu opgelost door fietsen vast te zetten met een gordel’, zegt Wim Bot van de Fietsersbond. Per trein kunnen er vier fietsen mee. Medio volgend jaar moeten alle treinen voor fietsen aangepast zijn.

Fyra
Het betekent dat fietsen mee mogen in de Intercity direct treinen (dat zijn volgens de NS extra snelle treinen) tussen Amsterdam en Rotterdam, Amsterdam en Breda en tussen Den Haag en Eindhoven. Maar misschien nog wel belangrijker vindt Bot dat er fietsen mee mogen in de trein van Amsterdam naar Brussel die over de HSL rijdt. Naar Brussel reed eerst de Beneluxtrein, vervolgens de Fyra en daarna weer de aloude Beneluxtrein. ‘Deze verbinding is erg belangrijk voor mensen die verder naar het zuiden willen reizen met hun fiets. Het is echt een doorbraak. We hebben er jarenlang aandacht voor gevraagd in de Tweede Kamer en in alle overleggen met de NS.’

ICE4
Nu de veiligheidsproblemen van de fiets op de HSL zijn opgelost, zouden er ook fietsen in de Thalys mee kunnen. ‘In ieder geval is de veiligheid geen probleem meer. Maar volgens Thalys is het oponthoud op het perron te groot.’Misschien kan NS zich laten inspireren door de Deutsche Bahn (DB). In september presenteerde de DB de hogesnelheidstrein ICE4, waarin plek is voor acht fietsen.
Berthold Huber van DB zei toen tegen Der Spiegel niet bang te zijn voor vertragingen. Hij verwacht niet dat alle fietsers zich op één station concentreren. En mocht de trein door instappende fietsers toch vertraging oplopen dan biedt de dienstregeling genoeg lucht om de verloren tijd in te halen.

Reageer

Poeh, jarenlang overleg nodig voor iets wat vanzelfsprekend moet zijn. Het kleine beetje ruimte dat gereseveerd is voor fietsen kan in de praktijk ook worden ook gebruikt voor kinderwagens, rollators, rolstoelen en gewoon als staanplaats als het druk is. Dus gewoon standaard in iedere wagon wat ruimte beschikbaar houden maakt de trein een stuk flexibeler.

Het idee van rondvliegende fietsen een probleem zou zijn is absurd, zeker met een voor de hand liggende oplossing zoals een gordel, die overginds al jaren in andere treinen aanwezig zijn, ook in echte hogesnelheidstreinen in het buitenland.

Het probleem is dan wel, dat je voor je fiets een kaartje moet kopen en voor die andere wielvoertuigen niet. Dus lijkt het me zinvol als er voor die gratis voertuigen ook een plek beschikbaar is, zodat je geen discussie hoeft aan te gaan met b.v.mensen met een kinderwagen die de fietsplekken in beslag nemen.

Mooie eerste stap. Nu nog meer ruimte voor fietsen. En niet alleen in de hogesnelheidstreinen.