afbeelding van Michiel Slütter

Steeds meer mensen willen met een elektrische fiets op vakantie. Op vakantie kun je heuvels en bergen tegenkomen. Welke fietsen redden het op steile hellingen? We zochten het uit in de Eifel.

Reageer

Hallo Michiel.
Ik overweeg om een Flyer TX 7.70 aan te schaffen.
Met een 350w/36v Bosch performance motor, met een 500wh/36/13,4 Ah accu.
Met een 10 speed Shimano derailleur.
Mijn vraag is dan ook, kan ik met deze fiets met bagage zonder problemen gaan fietsen in de bergen.
Dit naar aanleiding van oververhitting/uitvallen van de motor in het filmpje.
De dealer zegt dat het mogelijk is??
In de folder van Flyer wordt dit niet besproken.

Met vriendelijke groet,
John Muijtjens

Dat moet kunnen. Middenmotoren hebben er geen last van dat ze warm lopen bij lage snelheid. Het toerental van de motor bij de trapas wordt niet bepaald door het achterwiel maar door jouw traptempo.
De bagage is niet afgeveerd omdat de drager meebeweegt met het achterweiel. Veel bagage kan je vermoedelijk niet meenemen.

Beste mensen,
moeten we wel elektrische fietsen promoten?
accu's zijn een pest voor het milieu!
Luie mensen een aanslag op het budget voor volksgezondheid.

Misschien alleen beschikbaar maken voor fysiek invaliden!

Vriendelijke groet, Siûrd Bartstra

Met enige verbazing het testverslag gelezen over de elektrische fietsentest van de merken Idworx, Santos, Hercules en Bulls.
Met name de door u ondervonden problemen met de Idworx E-bike met Neodrive motor zijn als zodanig niet herkenbaar.
Indien de gebruiksaanwijzing wat doordachter zou zijn doorgelezen dan hadden de door u ondervonden problemen voorkomen kunnen worden.

Deze fiets is ingezet gedurende een aantal weken waarbij ruim 500 km is gefietst onder soms slechte omstandigheden over alle soorten wegen in Brabant en Limburg.
De wegen varieerden van vlak, zeer steil (>22%) en heuvelachtig (laatste etappe Amstel Gold lus 3 zijnde 78 km over alle bekende en beruchte Limburgse “cols”, met een gemiddelde snelheid van 23,8 km p/u. De fiets was met volledige bepakking uitgerust.
Van enige oververhitting van de motor is geen sprake geweest.

Na een afgelegde afstand van 102 km in Zuid-Limburg had de accu nog een restcapaciteit in stand eco 1e trap ondersteuning van 43 km. De door u geconstateerde problemen/klachten staan overigens met verklaring/uitleg duidelijk in de gebruiksaanwijzing vermeld: 

de rem-assistance: als de meegeleverde gebruiksaanwijzing goed was doorgelezen dan had men kunnen verwachten dat bij een te steile helling de rem-assistance “geholpen” moet worden door handmatig af te remmen. Stel je hebt die assistent ingeschakeld op 28 km/u: als de helling dusdanig is dat je daarover heen gaat , schakelt de rem-assist in. Wordt de helling te steil dan moet je handmatig bij remmen en als je dat doet dan blijft ie perfect op de motor afremmen. Vanzelfsprekend moet de helling ook steil genoeg zijn om bij 28 km/u af te remmen. Is de helling te flauw of te kort dan werkt het niet. Wil je de rem-assist uitschakelen tijdens de daling dan trap je even door en het spul schakelt zichzelf uit; wil je weer inschakelen dan afremmen naar 26-27 km en de rem-assist start weer.
zie Duitse tekst “wichtige information…..”

uitval van motor bij dreigende oververhitting: ook dat staat in de gebruiksaanwijzing manuel pag 15 zie tekst Thermomanagement: Als je te lang met een te lage snelheid (dus te laag toerental) een berg opkruipt (dit om accustroom te sparen) dan kan de motor oververhit raken. Wil je dit voorkomen dan moet je met een snelheid van 10 à 12 km de berg op fietsen en dus flink mee trappen (maar daar heb je ook 18 versnellingen van de Pinion voor en 250 Watt ondersteuning voor!!!!). Als je denkt dat de aandrijving je vanzelf omhoog brengt door “lui” te zijn, ja dan kunnen de door u aangegeven problemen ontstaan bij zeer steile hellingen. Kortom; rij verstandig, schakel verstandig en blijf ook nog een beetje werken ondanks al die ondersteuning.

Conclusie: zeer tevreden over deze fiets, met Pinion schakelbak, neo drive motor (geluidloos) en accu (522 Watt). Deze accu gaf overall meer dan 125 km ondersteuning met genoeg reservecapaciteit, mocht dat nodig zijn en straks met een (standaard)accu van 612 watt is er een nog grotere actieradius mogelijk. Een bezitter van deze fiets heeft de Stilfserjoch (2.000 hm) beklommen en zijn mening luidde als volgt: Voor alle bergpassen, was er geen reductie in NeoDrives motor en de batterij (resterende capaciteit) liet mij niet in de steek.

Beste Frits,
Of de motor te warm wordt hangt natuurlijk af van de lengte van de helling, hellinghoek, gewicht rijder en bepakking en hoeveel je zelf meetrapt. De heuvels in Limburg zijn voor Nederlandse begrippen misschien pittig. Maar stellen in vergelijking met serieuzere heuvels in het buitenland niet veel voor. En of je flink mee kunt trappen hangt niet af van de versnellingen maar van je interne motor. Veel mensen hebben juist een e-bike omdat die interne motor niet zo krachtig meer is. Als je de Stelvio op fietst en je hebt nog ruime actieradius heb je zelf veel meegetrapt.
De motor als sleeprem gebruiken is een zeer nuttige functie. Maar niet als je zelf dan constant moet regelen dat je op 28 km/h blijft fietsen. Bij de Santos met Go SwissDrive werkte het laden in de afdaling veel gebruiksvriendelijker.
De kans op oververhitting staat nogal verstopt in de gebruiksaanwijzing. Dat mag aan potentiële klanten wel duidelijker onder de aandacht gebracht worden.