afbeelding van Suzanne Brink

Zoals 90% van de mensheid denk ik elk jaar in de herfst als het ineens donker is: hoe zat het ook alweer met mijn fietslampjes? Waren de batterijen op? Moet ik de losse lampjes aan de USB hangen? O nee, ze zijn gewoon stuk.

De ideale fietslamp is robuust, kost niks en doet het altijd. TestKees zweert bij een fiets met naafdynamo in het voorwiel en keurig weggewerkte draadjes. Helemaal mooi als de draadjes zijn geïntegreerd in de fiets zoals bij de fietsen van Vanmoof. Maar wat als je geen naafdynamo of Vanmoof hebt?
Zelf ben ik dolblij met mijn draadloze nep-reelights van de Aldi. Ze kostten rond de 15 euro, aanzienlijk minder dan de officiële magnetische Ree-light steady van rond de 50 euro. Helaas was dat een eenmalige aanbieding. Weliswaar geeft dit type lamp niet enorm veel licht, maar het is perfecte noodverlichting. De lampjes doen het altijd en gaan niet snel stuk. Reelight heeft ook varianten met draadjes, die op een zichtbaarder plek zitten, maar draadjes gaan weer sneller stuk. Het merk is ook al geruime tijd bezig met de verbeterde magneetlamp reelight NEO.
Naast de Reelights heb ik Knog Beetle fietslampjes met knoopcelbatterijen (die nu leeg zijn), losse USB oplaadbare lampjes van Decatlon en een losse LTD voorlamp van Cube. Nu er nog aan denken alles op te laden en mee te nemen. 

Ik ben benieuwd naar jouw fietslampstrategie. Hoeveel heb jij over voor fietsverlichting? Kies je voor losse wegwerplampjes en raak je die lampjes nooit kwijt? Of investeer je flink en doet jouw lamp het altijd goed? Mail ons of laat je tips hier achter.

Meer:
Fietsverlichtingtips met testen
Meer informatie over wetgeving en verlichtingscampagnes van de Fietsersbond  

Fietsverlichtingsspot van de Fietsersbond
Ik wil je zien

 

 

 

BewarenBewaren

Reageer

Eens met Testkees.

Over naafdynamo's gesproken, tegenwoordig hebben veel fietsmodellen met naafdynamo alleen bedrading naar de koplamp, waardoor je voor het achterlicht toch ook nog batterijen nodig hebt. Beetje zonde. Als je zo'n fijne naafdynamo hebt, kun je net zo goed de bedrading naar het achterlicht doortrekken. Ben je van het gedoe met batterijen af. Zo ongelooflijk vaak gaat die bedrading nu ook weer niet stuk. Of omgekeerd, als je batterijen achteraan prima vindt, kun je ze net zo goed ook vooraan gebruiken en heeft die naafdynamo weinig toegevoegde waarde.

Ik heb geen ervaring met de nep-Reelights van de Aldi, maar wel met de echte Reelights. Mijn kinderen hebben ze op hun fiets: doen het altijd, worden nooit vergeten en schijnen net zo sterk als ander led-lampjes.

Er zijn inmiddels een aantal voorlampen met een aansluiting voor het achterlicht. Een achterlicht dat je direkt aan de naafdynamo hangt, brand altijd. Als je het achterlicht aan de voorlamp hangt, loopt dat via de sensor of via de schakelaar en brand het acherlicht dus alleen als de koplamp brandt. De dure B&M lampen hebben dat, maar ook Axa heeft enkele modellen (o.a. Pico en Echo) die afhankelijk van de uitvoering (o.a. lichtopbrengst) tussen de 15 en 30 Euro kosten.

Ze maken de spullen, in dit geval fietsverlichting, ook zo slecht tegenwoordig. Het is van kunststof en het knapt zo kapot. Of de bevestiging van met name de voorlamp is zo slecht dat hij dan los trilt en kapot valt op de grond. Zoals mij is overkomen met mijn naafdynamokoplamp. Een duurder exemplaar kopen geeft vaak ook nog geen duurzaamheidsgarantie.

Ze maken de spullen, in dit geval fietsverlichting, ook zo slecht tegenwoordig. Het is van kunststof en het knapt zo kapot. Of de bevestiging van met name de voorlamp is zo slecht dat hij dan los trilt en kapot valt op de grond. Zoals mij is overkomen met mijn naafdynamokoplamp. Een duurder exemplaar kopen geeft vaak ook nog geen duurzaamheidsgarantie.

Heb een Santos met Son naafdynamo en BM lumotec koplamp en BM achterlicht, een bak licht en dat kan ik goed gebruiken omdat ik bij mijn dagelijkse rit naar mijn werk door de bossen moet. ideaal!!

ik vind het fijn om alles dubbel uit te voeren. Eerst zorg ik ervoor dat de originele verlichting van de fiets het doet. Op een oude fiets is dat dus met dynamo op de band en gloeilampjes in de koplamp en het achterlicht.
Daarna vervang ik de rode achterreflector door eentje met ledlampjes en AA batterijen erin. Die batterijen gaan een heel winterseizoen mee en je hebt dan altijd een goed achterlicht. Op het stuur monteer ik verder een lamp met witte leds die op twee AAA batterijen brandt. Ik rij dan normaal met alleen de batterij lampen aan maar mocht er een keer iets het niet doen heb ik dus altijd de originele verlichting met de dynamo achter de hand.

Op mijn eigen fiets heb ik een gewone, ouderwetse dynamo. Het geeft mij gewoon voldoening dat ik zelf de energie voor mijn verlichting kan leveren, batterijen zijn zó zonde. Zowel voor- als achterlicht zijn bedraad, het was even zoeken naar een fietsenmaker die nog zoveel hart voor fietsen had dat hij de bedrading wilde nalopen toen het achterlicht het (na 6 jaar) niet deed, maar daarna deed hij het weer perfect. Mijn man en zoon hebben ook een dynamo en mijn dochter heeft een op zonne-energie werkend voorlichtje van, geloof ik, big bazaar. Niet duur, geen batterij en doet het net zo goed (of slecht, want zo geweldig is de lichtopbrengst van die dingen nou ook weer niet) als zo'n simpel batterijlampje. Achterlicht helaas wel op batterijen. Zodra zij een nieuwe fiets krijgt zorgen we dat daar gewoon weer een dynamo op kan (want dat kan helemaal niet op haar huidige fiets).

Zeker 4x per jaar ga ik naar de fietsenmaker: lamp doet het niet. Ik rijd op een peperdure (heerlijk fietsende) Gazelle, maar de lamp lijkt wel van het jaar knoop. Mooi ledlampje erin, dat wel, maar een schakelaar die niet is bedacht voor het Amsterdamse wegdek. Batterijen vervangen gaat niet simpel. En omdat die schakelaar niet goed werkt is die lamp - als ie eenmaal brandt - een energieslurper. Vorige week viel een deel van de lamp van mijn fiets toen ik net de oprit van de ring overstak. Verkeer tegengehouden om de resten op te rapen. Geen repareren meer aan. Nu heb ik een nieuwe.... topfietsenmaker die 'm er als service bij aankoop voor je opzet. Blij dat ie bij mij om de hoek zit.
Ik houd er dus van met goed licht te rijden, niet alleen om gezien te worden, maar ook om daar waar de straatverlichting het laat afweten zelf nog het wegdek te kunnen zien (niet altijd zonder gaten).
Ik heb altijd een reservelampje bij me, dat ik aan mijn jas kan vastknopen in geval dat...

Ik heb de oplaadbare lampjes die de HEMA soms verkoopt met magneetjes en uithardend rubber:

http://www.instructables.com/id/How-to-make-bike-lights-magnetic-with-su...

Ik rijd op een Koga Citylite. Koga is 1 van de weinige fabrikanten die de bedrading ook door trekt naar achteren. Net zoals Testkees, zweer ook ik dus bij de naafdynamo net verlichting zowel voor als achter bedraad. Werkelijk nooit omkijken naar.

Bij m'n vorige fiets heb ik zelf bedrading door getrokken naar achter.

Wel is het zo dat, ook op m'n dure Koga, de standaard geleverde koplamp voor mij waardeloos weinig licht geeft. Ik wil zelf ook graag zeer goed kunnen zien wat er eventueel op het fietspad ligt of aan de zijkanten van het fietspad loopt (hardlopers, honden, etc.). Ik heb reeds 2 jaar terug link geïnvesteerd in een B&M Luxos (wel de versie zonder USB). Deze lamp geeft een bak van 70 lux aan licht op het fietspad en, heel belangrijk, verlicht ook de bermen. Wel is de lens zo geconstrueerd dat tegenliggers niet worden verblind.

Eigenlijk had ik liever de Philips Saferide 60 gehaald. Die heeft een nog wat bredere lichtbundel en geeft een wat 'natuurlijker' wit licht. Helaas is Philips gestopt met fietsverlichting, zowel voor batterij als naafdynamo. Erg jammer, want wat mij betreft zouden eigenlijk alleen nog die lampen toegestaan moeten worden :P.

Hoe dan ook: goede fietsverlichting vind ik dus belangrijk. Als je geen naafdynamo hebt of wilt, koop dan op z'n minst batterijverlichting minstens net zo goed is als de "Ixon IQ speed" van Busch&Muller.

Op het fietspad kan ik me eigenlijk aan 3 categorieën mensen ergeren:

* Degenen die helemaal geen verlichting voeren (wat mij betreft veel meer -onaangekondigd- controleren en flinke boetes)
* Degenen die doen alsof ze verlichting voeren maar met een zodanig flutlampje dat je het nog amper ziet (en als automobilist al helemaal niet)
* De categorie die een veredelde zaklamp met fietshouder als verlichting gebruikt en je bij het van voren benaderen gewoon recht in je gezicht schijnt (en stom genoeg verblindt veel brommer-/scooterverlichting ook enorm).

Ik heb op m'n Santos een naafdynamo met een koplamp van Philips. hij geeft z'n 70lum licht. Deze lamp heb ik ook op m'n ligfiets. Hij geeft een lekker bak met licht.
Deze zit met een metalen frame pje vast. Dus lekker stevig.ben er zeer tevreden over.

Ik sluit mij volledig aan bij Nynke. Mijn licht doet het altijd dank zij een ouderwetse dynamo op mijn voorband. Geen milieuonvriendelijke batterijen die altijd op zijn, maar eerlijke spierkracht. Het verschil voel ik niet eens.

Helaas moest ik de fietsenmaker uitleggen dat repareren inhoudt: de lampjes en de bedrading nalopen ipv domweg vervangen door een batterijlampje. Gelukkig wisten de mannen van het Repair Café wel van aarding en hoe ze de bedrading moesten controleren en repareren toen die na decennia (!) stuk ging.

Ook met een lekke band heb ik slechte ervaringen met (in dit geval twee Keulse) fietsenmakers. Plakken vertikten ze, maar de maat van mijn rolstoelband hadden ze niet en dus lieten ze me gewoon aan mijn lot over toen ik van de rolstoel met lekke band afhankelijk was...

Ik rij elke dag Utrecht Vleuterweide. De douwe egberts brug over en dan heb je fietspaden die zo maar weer een andere kant op gaan of opeens ophouden. De verlichting is niet altijd even goed daar. Om die reden heb ik een sigma powerled voor op mijn fiets met accu, die je oplaad net als je mobile telefoon, maximaal 900 lumen. Je kan kiezen uit 3 standen. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik ook goed gezien wordt door andere weg gebruikers met name automobilisten willen nog wel eens voorrang nemen op een rotonde, waar ze die niet hebben. Achter heb ik 2 led lampjes van Cateye met batterijen. 1 op de fiets en 1 op mijn rugzak. Ik vind het belangrijkste aan verlichting dat ik goed gezien word. Een auto heeft blik om zich heen en een fietser niet. Bij slecht weer heeft een auto ook slecht zicht in zijn spiegels. Ik durf wel te inversteren in goede verlichting aangezien ik ze binnen oplaad gaan ze ook lang mee.

Ik ben een groot voorstander van goede fietsverlichting en heb zelf nu een naafdynamo met als voorlicht een Busch & Muller Lumotec Lyt plus en als achterlicht een Toplicht Flat plus LED. De voorlamp bevalt prima, de achterlamp is te veel een puntbron.

Wat de verlichting van andere fietsers betreft bevallen me twee dingen minder. Als eerste die goedkope, kleine LED lampjes die nauwelijks iets kosten maar ook nauwelijks licht geven en kort meegaan. Als tweede sterke lampen die te veel omhoog schijnen en daardoor tegenliggers verblindt. Zo te zien valt de bijv. de Sigma Powerled EVO daaronder.

Voor een diepgravend overzicht van fietsverlichting zie http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/verlichting/index_en.html

Ik heb batterijverlichting voor en achter. Vooraan een Cateye Gvolt50, een mooie compacte lamp die voor woon-werkverkeer meer dan genoeg licht geeft. Met het USB kabeltje is de lamp overal op te laden, ook aan de PC op m'n werk. En het is een Cateye dus hij gaat een eeuwigheid mee. Achter heb ik zo'n 5 euro lampje. Als je die van je fiets haalt wanneer je niet rijdt, in plaats van het lampje in weer en wind erop te laten zitten, gaat ook die jarenlang mee. Met de twee AAA batterijen rijdt je de hele winter.
Met dynamo's heb ik het helemaal gehad. De ouderwetse dynamo's gaan kapot als je een keer te hard rijdt, en vervolgens slippen ze al bij een klein beetje regen. Bij alle dynamo's gaan de draden vroeg of laat kapot of de contacten oxideren. Daar heb je met batterijverlichting nooit last van.

Fietslampjes zijn overal voor weinig te koop. Zelfs bij Aldi etc.
Laksheid en nonchalance en het niet snappen dat juist jij niet wordt gezien door automobilisten etc.is bij heel veel fietsers de oorzaak van het gebrek. Er moet eerst een ongeluk gebeuren voor ze 'wakker'worden.
Naar mijn mening is hiervoor maar een remedie;
Geef agenten en handhavers de bevoegdheid om zonder het opmaken van een procesverbaal de fietsventielen in beslag te nemen van mensen die betrapt worden bij het rijden zonder (deugdelijk)licht.0
Rijk of arm iedereen baalt hiervan gelijk en moet verder aan de wandel. Dit motiveert handhavers ook meer om op te treden dan een verbaal opmaken wat al gauw 15 minuten in beslag neemt en de Nederlandse Staat veel meer kost dan het oplevert.
Groet, Jules

Mijn Staiger fiets (een trekking fiets die als stadsfiets wordt gebruikt) heeft een B&M koplamp en bedrading naar het achterlicht. Gevoed door de naafdynamo en met een "auto" stand heb ik altijd licht. Na vier jaar is de bedrading tussen het stuur en frame gebroken. Netjes gerepareerd en alles werkt weer top.
Grote uitdaging is volgens mij dat de schooljeugd op tijd nieuwe batterijen monteert in het achterlicht en het ding ook aandoet.
Voor de fabrikanten ligt er een uitdaging om de fietsverlichting veel robuuster te maken.
Het is nu plastic wat gauw sneuvelt.

De oplossing voor een achterlamp die robuust is, niets kost en doet het altijd is volgens, mocht je geen dynamo hebben, een "no-name" batterij achterlicht aan de bagagedrager.

Zo heb ik, tot ik een fiets met naafdynamo kreeg, jaren het woon-werk ritje gedaan met een IKZI 5 LED achterlicht. Eén keer per jaar de batterijen vervangen of in mijn geval opladen (oplaadbare batterijen die je vol koopt en minder uit zichzelf leeg lopen)

Een stuk duurzamer en goedkoper dan bijv. Ree-light of al die weggooi dingen met die kleine platte CR-2032 batterijen.

Goedkoper dan Reelight? Misschien, als je goedkope batterijverlichting vindt waarvan de batterijen echt héél lang meegaan. Toen ik nog batterijverlichting gebruikte, moest ik vaker dan mij lief was nieuwe batterijen kopen. Dat tikte behoorlijk aan. De eenmalige aankoopprijs van Reelight is aan de hoge kant, maar daarna heb je er in ieder geval geen omkijken meer naar.

Duurzamer? Ik zou niet weten waarom. De oudste Reelights hier thuis doen het inmiddels al zes zeven jaar perfect. Ik vind het een uitstekend systeem wanneer een naafdynamo om welke reden dan ook geen optie is.

Ik heb deze voorlamp, was een tientje bij Mediamarkt:
https://www.reichelt.at/Bike-accessories/BIKE-0711/3/index.html?ACTION=3...

Geeft vrij veel licht maar minder dan een dynamo. In het pikkedonker zie je de weg prima (zolang je maar geen felle tegenliggers hebt).

Achter heb ik een reflector led-lap (die op je pakkedrager hoort) met tie rips aan mijn zadel vast gemaakt.

Net als voor TestKees heeft de naafdynamo mijn voorkeur voor een betrouwbare fietsverlichting. Gebruik daarbij stevige elektrische kabel, bijvoorbeeld die in de auto wordt gebruikt en leg ook een massa- of minkabel aan. Gebruik adereindhulzen en/of soldeer de stekkertjes. Werk de kabels weg in het frame en spatbordbeugel of bindt de kabels goed op met beter te veel dan te weinig kabelbinders (tiewraps).

Mijn dagelijkse werk is de verlichting op de openbare weg.
Prive is de binnenverlichting al aangepast met LED. Nu mijn oude Gazelle Cayo herenfiets nog met nieuw LED materiaal.
Mijn eerste optie was om maar eens naar een nieuwe fiets te gaan kijken. Mijn bestaande fiets heeft na 20 jaar dienst toch wel de nodige slijtage plekken opgelopen. optie 1 was al gauw in de prullenbak beland. De fietsen van vandaag hebben een qualiteits probleem.
Dus, bestaande fiets maar reviseren. Voorwiel met banddynamo vervangen door naafdynamo wiel.
Vandaag de lampjes binnen gekregen. o.a. de AXA pico 30 aan/uit voorlicht en inderdaad, deze heeft een tweede aansluiting voor het achterlicht die dan mee schakelt. Handleiding van de PICO 30 bekeken. Staat niets over in. Heel de handleiding is een drama. Voor een leek niet te begrijpen.

Mijn bestaande bedrading is dunne microfoonkabel. Werkt perfect. Die heeft de 20jaar doorstaan. Nu nog alles overzetten. Mijn Achterlicht had ik 20jaar geleden al omgebouwd d.m.v. een stroombron met een FET. Het zelfde principe maak ik ook op de fiets van mijn vrouw. Ben benieuwd of de naafdynamo het vermogen kan leveren.

Ik rij op drie fietsen (stadsfiets, stationsfiets en Brompton) en gebruik in de praktijk allemaal in China bestelde lichtjes.
Als koplmap een kleine maar felle "On the road M3" zaklamp die ik aan mijn stuur monteer. Fel genoeg om dingen op het fietspad te zien liggen. Vooral in schemer merkt verkeer van opzij mijn vooruitstralend licht minder, dus gebruik ik ook een meer rondschijnend lichtje van €2, USB-oplaadbaar. Die laat ik stiekem flikkeren in zo'n patroon waarbij altijd minstens één LED aan is. Het mag niet, maar het werkt wel.
Als achterlicht is voor mij het makkelijkst iets aan mijn rugzak te laten hangen, zodat ik bij alle fietsen iets bij me heb.

Voor de forensen met de ligfiets, heb ik lampen Lezyne. Na diverse testen gelezen te hebben en advies in een fietsenzaak na veel zoeken. De lampen zijn usb-oplaadbaar. Zorgen voor zichtbaarheid en zicht. Op een ligfiets erg belangrijk omdat, je redelijk doorrijdt en je zichtpunt ver voor je hebt en niet makkelijk de grens weg - berm ziet. Verder diverse standen voor overdag, schemer en donker. Houden het een rit uit.
Deze zijn ook redelijk goed op een ligfiets te bevestigen i.t.t. sommige ander lampen. Een lamp op een helm mag niet, maar valt ook af omdat je ligt en omhoog kijkt.

Завод металлоконструкций. Проектирование. Изготовление. Монтаж. [url=http://nvzmk.ru/]http://www.nvzmk.ru/[/url]