afbeelding van Michiel Slütter

Oud-president Bill Clinton was in Nederland voor het Goed Geld Gala van de Postcode Loterij. Hij kreeg na afloop een typisch Nederlands vervoermiddel cadeau: een bakfiets van Urban Arrow. (foto: Roy Beusker)

Tijdens een wandeling op straat in Amsterdam merkte Clinton op dat hij de fietsen zo leuk vindt. De Postcodeloterij bestelde daarop inderhaast een bakfiets bij het Amsterdamse bakfietsenmerk Urban Arrow. De bakfiets met trapondersteuning is bedoeld voor Clintons dochter Chelsea. Maar de Postcodeloterij heeft ook Bill en zijn vrouw gedacht. Voor hen stonden een Postcodeloterij-fiets en een vouwfiets klaar.

Meenemen
'Bill Clinton kreeg de Urban Arrow na het Goed Geld Gala. Ik mocht er niet bij zijn, maar ik hoorde dat hij er erg blij mee was en hem meeneemt naar de Verenigde Staten’, zegt Jorrit Kreek van Urban Arrow.
De oud-president is namens zijn Clinton Foundation aanwezig op het gala waar bekend wordt gemaakt welke goede doelen geld krijgen van de Postcode Loterij. Clintons stichting zet zich onder andere in voor de gezondheid van de jeugd en milieubescherming.

Tweede auto
De bakfiets van Urban Arrow past prima bij Clintons milieudoelstellingen. ‘Het doel van de Urban Arrow is om minder auto’s in de stad te hebben. Meer dan de helft van onze klanten heeft de tweede auto ingeruild voor een Urban Arrow’, aldus Kreek.

‘Een zware opgave’
De bakfiets is ontstaan vanuit frustratie. Kreek en zijn compagnon Gerard van Weel vonden het ‘een zware opgave’ om met hun kinderen in de bakfiets door de stad te fietsen. Dat zou gemakkelijker moeten kunnen, dachten ze.

Comfortabel
Ze lieten toen een bakfiets met elektrische trapondersteuning ontwerpen. Het is een lichte aluminium fiets met – als je kinderen wilt vervoeren – een al even lichte kunststof bak.  In het achterwiel zit een automatische versnellingsnaaf zodat je niet hoeft te schakelen. Het geheel levert, volgens Kreek,  ‘een comfortabele rijervaring’ op.  De gezinsbakfiets met trapondersteuning kost 3250 euro.

Modulair
Als de kinderen de bak zijn ontgroeid, kun je bakfiets laten inkorten. ‘Het is een modulair systeem’, aldus Kreek. De achterkant blijft gelijk en aan de voorkant kun je een ander deel koppelen waardoor de Urban Arrow op een hedendaagse versie van een bakkersfiets lijkt.
Naast gezinnen richt Urban Arrow zich op bedrijven, die bijvoorbeeld spullen willen bezorgen in binnensteden. In samenwerking met TNO ontwikkelt Urban Arrow een bakfiets waarmee je gekoelde etenswaren kunt vervoeren. De stroomvoorziening komt van op de bak gemonteerde zonnepanelen.

Export
De verkoop van de Urban Arrow begon in september 2011. Verrassend genoeg slaat de fiets in het buitenland goed aan. ‘Zestig procent gaat naar Duitsland, Frankrijk, België en Zwitserland.’ Daar komt de Verenigde Staten nu bij. Clinton zal hem natuurlijk mee naar huis nemen. En een tweede Urban Arrow komt in de showroom van Rolling Orange Bikes. Dat is een fietsenwinkel in New York, gespecialiseerd in Nederlandse fietsen.

Kinderzitjes
Misschien wordt de Urban Arrow het derde product van de Nederlandse fietscultuur dat Amerikaanse fietsers gaan omarmen. Van Moof verkoopt al goed in de Verenigde Staten. En Amerikaanse ouders blijken ook dol op de knaloranje kinderzitjes van Yepp.

Reageer

Ik hoop dat Clinton er plezier van heeft ;-)

Misschien interessant om voor mensen die ook een Urban Arrow willen kopen. Lees eens onze reviews op; http://www.urban-arrow-bakfiets.nl/