afbeelding van Michiel Slütter

2015 was een dramatisch jaar voor verzekeraars. Er worden steeds meer e-bikes gestolen. Misschien kunnen gps-systemen helpen om je gestolen fiets terug te vinden. ‘Je moet niet voor eigen rechter gaan spelen.’

Het was te verwachten. Natuurlijk worden er meer elektrische fietsen gestolen als er steeds meer rondrijden. Maar er is meer aan de hand. De elektrische fiets is allang niet meer het exclusieve domein van gepensioneerden die de fiets vooral recreatief gebruiken. De elektrische fiets wordt steeds meer een gewone fiets die voor gewone alledaagse ritjes wordt ingezet. Ze staan dan geparkeerd bij plekken waar het diefstalrisico groot is, zoals het station, het winkelcentrum en de bios. Dan nemen de risico’s toe.

Hogere premies
‘Het afgelopen jaar was dramatisch voor verzekeraars’, zegt Douwe Boeijenga van verzekeraar ENRA. ‘We hebben een enorme stijging van het aantal diefstallen gezien; een verdubbeling in vergelijking met twee jaar geleden.’Boeijenga probeert er wat aan te doen. ‘Samen met winkelketens Bike Totaal en Profile hebben we een brief naar onze klanten gestuurd. We hebben gezegd: Ga nog een keer naar de fietsenwinkel voor een tweede slot en zet je fiets dan altijd ergens met dat kettingslot aan vast.’ Het is nu nog een advies van ENRA. Maar: ‘In de toekomst zou een tweede slot best verplicht kunnen worden om het diefstalrisico in te perken.’
Omdat de kosten rap toenemen voor ENRA is er eigenlijk maar één oplossing: de premies moeten stijgen. Komend voorjaar gaat dat gebeuren, zegt Boeijenga. De ANWB (Unigarant) heeft het afgelopen najaar de premie verhoogd. Met hoeveel wil de ANWB niet zeggen.

Gps-tracker
Met e-bikes is volgens Boeijenga iets vreemds aan de hand. ‘Als er uitgekeerd is en de fiets komt weer boven water is die fiets juridisch ons eigendom. Maar er komen maar heel weinig fietsen terug. Wij vermoeden dat ze naar het buitenland gaan, naar Polen en Letland. Het is heel moeilijk te traceren.’
Daar gaat misschien verandering in komen. Track-and-trace-systemen die vroeger alleen in dure auto’s zaten, zijn nu zo goedkoop geworden dat het al lonend is om ze in een elektrische fiets in te bouwen. VANMOOF heeft een simcard van Vodafone op een geheime plek in het frame van de VANMOOF met trapondersteuning verstopt. Zo kun je op Google Maps zien waar je fiets staat. De gps-tracker is tot op tien meter nauwkeurig. 

Miami
Vijf gestolen elektrische VANMOOF’s zijn inmiddels teruggevonden, vertelt Tessa Hofte Koesveld van VANMOOF. ‘In Miami was er zelfs eentje gestolen die nog in de doos zat. Dankzij de gps konden we hem zo tracken. De politie heeft hem toen weer op kunnen sporen. Zij vonden het leuk om mee te werken. In Nederland heeft de politie daar niet altijd zin in.’
Dan moet je er zelf maar achteraan gaan. Dat heeft ook Ties Carlier, een van de oprichters van VANMOOF, gedaan. Hij ging even naar het Kruidvat en toen hij naar buiten liep, was zijn fiets gestolen. Dankzij de tracker kon hij gemakkelijk achterhalen waar de fiets was gebleven. Vanuit het kantoor werd een expeditie op touw gezet. ‘Met drie van ons zijn we daar naartoe gegaan. Hij stond in een schuurtje. Het raampje stond open en toen hebben we eigenhandig de fiets teruggehaald.’

Gedragsregels
Titus Visser van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit ‒ waarin politie, het OM en brancheorganisaties samenwerken ‒ is met zoveel eigen initiatief niet zo blij. ‘Zo’n gps-tracker is hartstikke goed. En het gebruik zal exponentieel toenemen. Maar je moet er zorgvuldig en verstandig mee omgaan. Ik maak me zorgen dat mensen achter een dief aangaan en voor eigen rechter spelen. Als je ziet dat jouw fiets in iemands achtertuin staat, mag je niet zomaar de tuin in lopen.’ Visser pleit voor het opstellen van gedragsregels.
Dan zal dan wel met enige spoed moeten gebeuren, want waarschijnlijk zullen steeds meer fietsen met gps-trackers worden uitgerust. VANMOOF begon met die techniek voor een elektrische fiets, omdat die fiets wat duurder is.
Hofte Koesveld: ‘Fietsdiefstal is wat mensen tegenhoudt om geld in een wat duurdere fiets te steken. Wij willen dat de VANMOOF Electrified een alternatief is voor het openbaar vervoer of de auto. Als je zo’n duur ding koopt, is de kans best wel groot dat die gestolen wordt. Met de gps-tracker heb je meer peace of mind.’ Uiteindelijk zullen alle nieuwe VANMOOF’s een tracker krijgen.
En misschien krijgen we er met de trackers ook eindelijk zicht op waar de fietsen heen gaan. Als je op Google Maps ziet dat je fiets ineens in Warschau staat, weet je in ieder geval zeker dat de verhalen over Oost-Europese bendes waar zijn.

Print

Reageer

Met het invullen van dit reactieformulier accepteert u het Mollom-privacybeleid.

Interessant stuk. Wel jammer dat VANMOOF zo positief wordt weggezet, ze mogen dan innovatief zijn. Maar zij zijn het eerste merk dat na jarenlang samenwerken gestopt zijn met het verkopen via de vakhandel (zodat ze zelf alles rechtstreeks b2c kunnen verkopen). Dat noem ik nog eens 'je dealers naaien'!
Had ze graag weer verkocht..

Eigen richting mag niet. Ik heb het idee dat de politie daar meer achter aan zit dan de fietsendieven zelf. Die nota bene er georganiseerd mee bezig zijn. Wat mij betreft mag de politie veel meer met lokfietsen werken en direct optreden. Volgens mij hebben de daders vaak veel meer op hun kerfstok dan die ene fiets. Daarna plukken en hinderlijk blijven volgen.

Eén van de ontwikkelingen in deze richting:

https://www.indiegogo.com/projects/connected-cycle-pedals

Ik heb Van Moof begin 2016 gevraagd naathun GPS tracker om in mijn fiets in te bouwen. Dat lukt niet omdat die van hen gekoppeld is aan de elektronica van hun e-bike. Op internet vond ik een GPS achterlicht maar dat is een oplichter. Pas op dus!
Ik ben of op zoek. Misschien iets voor de verzekeraars om een module aan te bieden?