afbeelding van Michiel Slütter

Planoloog Arne Melse berekende voor pakketdienst DHL dat bakfietsen in binnensteden veel sneller zijn dan bestelbusjes. ‘Een koerier op een fiets bezorgt 25 procent meer pakjes.’

Hoe ben je erachter gekomen dat de bakfiets efficiënter is?
‘DHL heeft heel veel ervaringsgegevens. Uit die data blijkt dat in een Amsterdamse wijk waar fietskoeriers én busjes pakjes bezorgen de fietser veel productiever is (in Amsterdam zet DHL al een tijdje koeriers op gewone fietsen in, red.). Ruwweg komt het erop neer dat een koerier op een fiets 25 procent meer pakjes bezorgt. De fietskoerier is in veel stedelijke gebieden sneller. Den Haag is voor DHL-busjes een lastige stad en in de spits is Rotterdam moeilijk bereikbaar. Zelfs op het industrieterrein van Waalhaven, waar de bestelbus het toch heel goed heeft, wint de bakfiets het. De bakfiets rijdt door tot de voordeur van de klant; de bus moet altijd naar de parkeerplaats. Dat kost tijd.’

Amsterdam, Den Haag en Rotterdam zijn grote steden. Maar de gele DHL-bakfietsen rijden ook in kleinere steden als Nijmegen, Maastricht en Breda. Hoe weet je of het daar ook lonend is?
‘Op basis van ervaringsgegevens weet je waar de ‘stops’ vallen. Een stop is een afleveradres. De gemiddelde stops zijn redelijk voorspelbaar; daar kun je vaste routes op baseren. We hebben ons logistieke systeem zo aangepast dat het selecteert welke pakjes met een bakfiets bezorgd kunnen worden. De pakjes mogen namelijk niet te groot en te zwaar zijn. Wat blijkt nu? Op een compacte stedelijke route van zo’n vijf kilometer is een bakfiets niet te verslaan. Dat soort routes kun je in veel steden uitstippelen. We hebben nu al bakfietsen in acht steden. Haarlem en Groningen komen er binnenkort bij. In totaal zullen er dan twintig bakfietsen rijden. Een bezorger op een bakfiets is in dat soort gebieden efficiënter dan in een bus, omdat het autoverkeer vastloopt. En in stadscentra heb je zogenaamde venstertijden waarbinnen je met een busje mag bevoorraden. Het wordt steeds moeilijker om de binnenstad te bereiken. Een bakfiets mag gewoon de hele dag het centrum in. Da’s een groot voordeel.’

Voor het imago van DHL is de bakfiets ook goed.
‘Aan een bakfiets ergert niemand zich. Als je op de gracht achter een stilstaand koeriersbusje staat, is dat vervelend. Een bakfiets zit nooit in de weg. Maar dat is niet het enige. De bakfiets draagt bij aan de doelstellingen van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Alle vestigingen zijn verplicht om hun CO2-uitstoot terug te dringen. De bakfietsen zorgen ervoor dat lokale vestigingen hun reductiedoelen voor de komende twee jaar halen. Dat hakt er lekker in. En een bakfiets is in aanschaf en onderhoud veel minder duur dan een busje. Maar natuurlijk is het voornaamste voordeel van de bakfiets dat ze meer pakjes per uur halen dan een busje. De kostenreductie is het belangrijkst.’

DHL koos voor de Deense Bullitt-bakfiets. Het model borduurt voort op de aloude Long John, waar bakkers en slagers vroeger hun bestellingen mee rondbrachten.

Lees ook : Cargobikes veroveren binnensteden

 

 

 

Print

Reageer

By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.

Deze bakfiets kan ook worden toegepast bij bedrijven als PostNL, Sand, enz. Het gebruik van deze bakfietsen kan ook worden gebruikt in Zoetermeer, Houten, Almere en Lelystad met zijn kruisingsvrije fietspaden.

Ik zou het ook graag in de fietstad Houten doen maar dat wil DHL niet ... Jammer....

Er is vast zware competitie. Een tijdje geleden zat ik achter een DHL busje die via het fietspad langs het Rokin z'n bestemming probeerde te bereiken. Hij had het vast moeilijk; ik fietste harder dus hij reed in de weg.

In amerikaanse steden zoals Portland maakt UPS in het kerst seizoen gebruik ook gebruik van bakfietsen. Deze zijn in met name appartement complexen zeer efficient.

Beste Meneer/Mevrouw

Mijn naam is Tom van Hemert ik ben 19 jaar en ik zou graag willen weten of er nog mensen nodig zijn om pakjes te bezorgen.
Ik heb nog geen rijbewijs maar ik ben er al wel hard mee bezig, dus alles gaat bij mij nog gewoon op de fiets.
Fietsen doe ik overal naar toe, naar school, werk, stage, vriendin, fitness, uitgaan.
Voor de rest ben ik heel sportief ik doen aan judo, skaten, mijn niveau van judo is erg hoog, ik doe ook vaak wedstrijden in het buitenland, met skaten zit ik op top niveau.
Veel wedstrijden en trainen zijn belangrijk voor mij, dus ik heb een hele hoge conditie. Dat houd dus in dat ik heel snel ergens heen kan fietsen en heel snel ergens kan zijn.
Een klein voorbeeld is dat mijn vriendin woont in Ridderkerk en ik in Rotterdam Centrum, dat doe ik vaak op de fiets en is 15 km fietsen, dat fiets ik in 25 min. Ik ga 4-5 keer per week naar mijn vriendin, en soms moet ik voor werk, fitness of stage 2x per dag heen en weer fietsen.
Ik vind het heel leuk om op de fiets te zitten, ik dacht misschien kan ik wel werken als bezorger.

Zou u zo snel contact met willen opnemen of er mogelijkheden zijn om als bezorger te kunnen werken.

Met vriendelijke groet,

Tom van Hemert
06-10549792

afbeelding van Michiel Slütter

Tom, je kunt het beste even kijken op www.werkenbijdhl.nl voor  vacatures of stages bij DHL.

kunt u die link nog eens sturen?? want ik kan er niet op. !!

afbeelding van Michiel Slütter

http://www.werkenbijdhl.nl/

En werkt het nog niet, tik het dan anders gewoon even bij google in

Of men hiermee in Nederland ook al bezig is, weet ik niet, maar de volgende stap is de iBullitt Pedelec Solar (ich-ersetze-ein-auto.de).