afbeelding van Suzanne Brink
Fietser werpt de leuke-dingen-app verre van zich

Recreatieve fietsers hebben helemaal geen behoefte aan leuke apps met filmpjes, foto's en geluidsfragmenten. Dat blijkt uit een enquête van de Fietsersbond onder 1000 fietsers van het Nationaal Fietspanel. 

Recreatieve instanties, gemeenten en VVV's  vinden het vaak leuk om creatieve apps te laten ontwikkelen die de gewilde recreatieve fietser kan downloaden, maar die apps worden amper gedownload, laat staan dat ze gebruikt worden. Logisch. 91,6 procent van de fietsers wíl op zijn smartphone geen leuke weetjes over vogels of oude kerken. Fietsers kijken liever zelf om zich heen. 5,5% neemt een papieren reisgids mee. 

Knooppunten
Verdere resultaten uit de enquête: de populairste manier om een weg uit te stippelen is middels knooppunten. Ruim een kwart maakt daar gebruik van. Een op de zeven fietsers verlaat zich op een papieren kaart en elf procent fietst op een gps-apparaat. 7% vindt zijn route met de Fietsrouteplanner van de Fietsersbond

Echte mannen verdwalen niet
33% van de mannen zegt nooit te verdwalen. Van de vrouwen durft maar 15% dat te beweren. Of dat een kwestie van perceptie is of dat dat daadwerkelijk het geval is, kunnen we helaas niet controleren. En áls fietsers verdwalen, grijpt een op de vijf naar zijn smartphone, maar maar liefst 36% vraagt nog gewoon de weg aan passanten. Voor enkelingen bestaat het hele begrip 'verdwalen' niet. 'Als je geen vaste route plant, kun je ook niet verdwalen. Wat je onderweg tegenkomt is deel van het avontuur.' 

Kreeftsalade met witte wijn
Als fietsers horeca bezoeken, gaat 73% aan de koffie met appeltaart. Een luttele 2% gaat zich te buiten aan kreeftsalade met witte wijn. 11% kiest een uitsmijter en een evenredig deel van 7% eet kroket, pannenkoek en brood met kroketten. 

Sterke blaas
Waar doen mensen hun behoeften onderweg? Bijna de helft bleek in de bosjes te plassen. Het verschil tussen mannen en vrouwen is, zoals verwacht, groot. Meer dan de helft van de mannen plast onbekommerd in de bosjes. Bij de vrouwen is dat 27 procent. De meeste vrouwen wachten tot ze in een café of restaurant naar de wc kunnen. Er is maar één persoon (een man) die bij iemand aanbelt en vraagt of hij daar naar de wc mag. Ook reacties van mensen met een sterke blaas: ‘Ik hou het op’ en ‘Hoef niet zo vaak’.

Routetesters gezocht! 
Gevraagd naar hun mooiste route, noemden veel fietsers de LF1, de Noordzeeroute. Ook hier te vinden in de voorgeplande routes van de Routeplanner van de Fietsersbond. Omdat de route er zo uitspringt willen we er extra aandacht aan besteden. We zoeken vrijwilligers die de route willen testen en daar ook foto's van willen maken. Iedereen kan dat natuurlijk doen, maar tien van hen willen we daarvoor een cadeaubon van Nature's gift geven ter waarde van 25 euro. Mail ons op vvf@fietsersbond.nl en vertel ons wie je bent, waar je op zult letten tijdens de route en waar je foto's van wilt maken. We waarderen het ook als je een aantal foto's meestuurt. 

Lees hier hoe optimistisch appmakers in 2012 nog waren.

 

 

 

Reageer

De uitslag verwondert me niet. Zelf ga ik wat verder. Dwz ik heb geen mobiel of wrijfplank en zet dus nergens een applicatie op. Ik fiets graag zwerf, maar eigenlijk lukt dat slecht door m'n topografische kennis.

Als ik al een routeplanner gebruik dan is die van Google in de voetgangers mode en eigenlijk gebruik ik hoofdzakelijk het streetviewmannetje om bijvoorbeeld een lastig adres op een bedrijventerrein te bekijken.

Ik vind het wel erg dat in NL veel rood op witte ANWB-fietswegwijzers niet kloppen (omdat er 30 jaar niets meer aan gedaan is) of fietsers langs een drukke ringweg om een aantrekkelijke stad sturen. Zelf gebruik ik die bordjes niet, maar vind wel dat ze moeten kloppen en fietsers langs de veiligste, kortste en aantrekkelijkste weg moeten sturen.

Ik heb een smartphone, maar als ik de weg kwijt ben, vraag ik bij voorkeur aan passanten om informatie. Als die de omgeving een beetje kennen, krijg je ook nog wel eens tips die een App niet geeft, omdat de makers niet van alle informatie het belang inzien.

Is er ook informatie over de leeftijd, of andere persoonlijke kenmerken, van de fietsers? 91,6% is inderdaad een grote groep die geen apps wil, maar ben benieuwd of de groep een representatieve afspiegeling is.