afbeelding van Suzanne Brink

Er wordt veel geklaagd over fietsers. Door automobilisten en voetgangers, maar ook zeker door fietsers zelf. Waar erger jij je het meest aan? Door rood rijden, zonder licht, midden op het fietspad stilstaan, afsnijden of tegen de richting in rijden? Vul deze poll in. Denk jij dat de Fietsersbond iets kan doen om de ergernissen te verminderen? Moet de Fietsersbond pleiten voor bredere fietspaden? Oproepen tot beter gedrag? Iets anders? Laat het ons weten op vvf@fietsersbond.nl of laat hieronder een reactie achter. 

 

 

Reageer

Ik erger me het meest aan fietsers die geen voorrang geven. Die keus staat niet in de lijst.

afbeelding van Suzanne Brink

Nu wel ;-) Dank voor je commentaar. 

Fietsers/sters die met andere dingen bezig zijn dan fietsen!
Dus bellen, App-en, fotograferen en ook het gebruik van oordopjes met (harde)muziek waardoor het contact met de omgeving en het overige verkeer, in ieder geval voor een belangrijk deel, verloren gaat.

ik irriteer me aan alle genoemde punten, misschien mogelijk om een prioritering aan de opgegeven punten?

Ik erger me ook héél erg aan fietsen met grote fietskratten voorop, geparkeerd in 'normale' fietsenrekken. Die nemen dubbel zoveel plek in en daar kan je je eigen, bescheiden, fiets niet of nauwelijks naast wurmen. Ik doe het al jaren met fietstassen op mijn bagagedrager - is volgens mij veel prettiger voor de medemens.

Engelstalige fietstoeristen met veels te strakke elastische kleding, helmpjes en reflecterende hesjes. Van zoveel lelijkheid springen de tranen me altijd weer in de ogen.

Zelf ben ik automobilist en fietser en ik bekijk het van 2 kanten.
Als ik in de auto zit dan kan ik me vooral ergeren aan fietsers zonder licht en nog erger: fietsers door rood licht. Claxonneren zal ik niet snel doen omdat fietsers dan wel eens kunnen schrikken en dat ze een verkeerde move maken. Meestal zie je aan het gedrag van fietsers (manier van sturen en kijken) of ze alert zijn of niet. Ik speel daar dan maar op in. Ik heb net een gloednieuwe auto (Ford C-max automaat) en ik heb geen zin in een fietser tegen mijn auto aan. En dan nog: ik kan het gedrag van fietsers niet corrigeren, dat is een feit, maar ik kan wel goed opletten. Dan valt het eigenlijk nog best wel mee.

Vanuit het perspectief van de fietser ben ik minder lovend. Met mijn elektrische Sparta E-motion C5 heb ik een wat hogere snelheid dan scholieren die breeduit fietsen en zitten te whatsappen op de fiets. Of als je een bocht ingaat en een horde scholieren komen je tegemoet. Op de eerste plaats van de top 10 komt bij mij spookrijden uit de bus. Soms moet ik een ware acrobaat zijn om niet in de berm te belanden. Ik kan daar zo boos op worden. Als het gaat om een doorsteekje of een heel klein stukje, dan kan ik me dat nog wel voorstellen, maar notoire spookrijders mogen van mij flink op de bon en een flinke berisping.
Gewoon opletten, je aan de regels houden en een beetje hoffelijkheid maken fietsen zo veel plezieriger. Ook hier geld weer dat ik maar het goede voorbeeld zal geven want in m'n eentje kan ik dit niet veranderen. In plaats van boos worden kan ik mijn energie maar beter besteden aan het voorkomen van een aanrijding.

Ik vind het jammer dat mensen die voorrang hebben dat regelmatig niet nemen.

Ik fiets vrij hard (harder dan een e-bike) maar probeer rekening te houden met mensen die voorrang hebben.

Als die mensen gewoon doorfietsen of doorrijden dan heb ik net voldoende geremd om er net achter langs te kunnen, maar als die als die mensen ook gaan remmen dan moet ik nog meer remmen totdat ik zelfs stil sta.

Wielrenners in groepjes in de stad of de wielrenners die forensent naar werk gaan.

Het is heel logisch dat je in een sportelement zit. Je wilt uiteraard winnenen en je tijden veranderen.

Besef groter maken dat in het spitsverkeer je geen vrijbaan hebt en de openbare weg op veel plekken geen ruimte biedt.

Voor wielrenners zou het fijn zijn als ze trajecten kunnen krijgen.

Er is in de stad rotterdam vooral in het centrum voor fietsers bijna geen rijden of een richting verkeer óf totaal geen fiets pad. Het centrum auto vrij voor voetgangers en fietsers veiliger en beter voor het milieu

Er is in de stad rotterdam vooral in het centrum voor fietsers bijna geen rijden of een richting verkeer óf totaal geen fiets pad. Het centrum auto vrij voor voetgangers en fietsers veiliger en beter voor het milieu

Een voorbeeld van asociaal fietsgedrag is het "fietspadbreed" naast elkaar fietsen van scholieren, wat mij tussen Uithoorn en Mijdrecht bijna in de sloot deed belanden, en ook nog uitgescholden worden, als je even belt.

Ik bedacht hem pas later en heb hem dus niet bij de enquête gezet: Waar ik me als fietser het meest aan erger, zijn fietsers voor me die van richting veranderen zonder te kijken. Vaak moet ik hiervoor remmen, soms moet ik hard remmen. Een enkele keer kan ik een botsing net vermijden, soms is dit schouder tegen schouder. Dit rijgedrag is gevaarlijk voor beiden en onnodig.

Ik hoor net een vertegenwoordiger van de Fietsersbond op de radio commentaar geven op de hoge aantallen gewonde fietsers - reden zou onder meer zijn het stijgende aantal ouderen. Kunnen niet goed (meer) fietsen, kennen de regels niet (meer). Mijn oude moeder - 85 jaar, helm op, gedraagt zich keurig - werd links en rechts ingehaald door slingerende, gillende jongeren, op de weg en het trottoir. Eentje raakte haar, ze is gevallen maar de meute stak geen poot naar haar uit. Punt hier lijkt mij dus meer asociaal gedrag, niet sukkelende oudere...

Het verbreden van fietspaden en het weren van brommers, scooters en snorscooters van fietspaden moet prioriteit 1 krijgen. Mobieltjes gebruiken op de fiets moet strafbaar worden .

Ik vind het belangrijker dat men eerst eens iets doet aan het gedrag van fietsers, voordat men gaat klagen over te smalle fietspaden.
Het valt mij op dat veel fietsers met een hand fietsen, laatst ontweek mij nog net een fietser met een appel in zijn hand, het is bekend dat men telefoneert tijdens het fietsen, maar ook heb ik iemand gezien met een paraplu in de hand. Daarnaast lappen veel fietsers alle regels aan hun laars, daar moet eerst maar eens iets aan gebeuren. Ik ben er voor dat fietsers maar eens flink beboet worden voor een overtreding. Automobilisten worden ten slotte ook beboet voor een overtreding.

Ik stoor me het meest aan fietser die met een ongekende arrogantie voorrang nemen waar ze het heel duidelijk niet hebben en dan nog niet links of rechts kijken.

Fietsers in een woonwijk die je tegemoet komt met de auto. Ze blijven hardnekkig midden op de weg rijden zonder enige moeite te doen iets aan de kant te gaan rijden zodat je elkaar makkelijk kunt passeren.

Het is net alsof je uitgedaagd wordt. Je bent op de fiets en wil een groepje fietsers die de hele fietspad bezetten inhalen of passeren. Als je belt krijg je de middelvinger. Ik zal het niet doen als ik met de auto ben, maar op de fiets kan ik het niet altijd weerstaan de uitdaging af te slaan. Dan gaat er minimaal eentje om en dan stop ik vervolgens ook nog om te luisteren of ze een grote mond willen maken. Tot nu toe is dat nog niet voor gevallen.

Fietsers hier in Den Haag zijn gewoon kamikazepiloten. Vanmiddag weer een mooi voorbeeld, ik heb 1000% voorrang van rechts, komt er zo'n arrogant stuk vreten met een kind van twee op haar stuur... ze zet m gewoon VOOR mn auto, zo van "ik heb voorrang jij moet stoppen"
Echt niet normaal, totally fucked up zijn heel veel fietsers, wat adviseert de fietsbond te doen?
Voorrang geven aan ALLE FIETSERS?
Stopppen?
Want ook al rijden ze als mongolen en geven ze nooit voorrang aan rechts, JIJ kan betalen want jij hebt schuld.
Kan de Wegenverkeerswet niet aangepast worden?
Gewoon alle fietsers voorrang geven dan is er tenminste duidelijkheid.