afbeelding van Karin Broer
Beantwoord door Karin Broer
18 juli 2013

Onze hoofdredacteur daalde in de krochten van Google Analytics af en ontdekte dat veel mensen op www.vogelvrijefietser.nl zoeken naar informatie over het opvoeren van elektrische fietsen.

De Fietsersbond vindt het opvoeren van elektrische fietsen geen goed idee. Maar kán het eigenlijk, een e-bike ‘verbrommeren’? Een zoektocht hiernaar is een belevenis op zich, want je belandt op de meest extatische elektrotechnische sites met curieuze zinnen als ‘er zit niet voor niets een uC met 32Kb flash in, als het met een 8Kb uC had gekunt had men dat zeker gedaan.’ D’s en t’s zijn aan deze jongens niet besteed.

Blogspot Bert
Maar er is ook een site die (bijna) te begrijpen is: http://elektrischefiets-bert.blogspot.nl/. Hier schrijft Bert Witte over zijn e-bike met Bosch-middenmotor. Witte vindt steeds slimmere manieren en apparaatjes om de begrenzing van zijn e-bike voor de gek te houden. Eerst plaatste hij een magneet op de achterkant van de trappers zodat de speedsensor niet meer de omwenteling van het wiel meet, toen was er de SDX2-dongle uit Duitsland die de speedsensor boven de 20 kilometer per uur laat denken dat hij nog maar 10 kilometer per uur rijdt. Na de dongle kwam er de SpeedUp, een product van een Italiaans bedrijf dat alleen Google-translate-Engels produceert en daardoor moeilijk te volgen is. Deze SpeedUp vervangt de originele speedsensor van de Bosch-motor.

Hong Kong
En dan is er nog de Speedict Venus, uit Hong Kong, die de informatie die naar de speedsensor wordt gestuurd, verandert. Het werkt met een app op een Android-smartphone. Prijzen van al deze apparaatjes liggen rond de 100 à 130 euro.

Tuning
Blijkbaar is er dus een markt voor. Witte vertelt dat hij 70.000 pageviews krijgt op zijn blog en heel veel e-mail. Doel voor hemzelf was vooral de 33 kilometer enkele reis naar zijn werk sneller te overbruggen. Witte: ‘Net even 3 à 4 kilometer harder. Als je tegen de snelheid aan zit waar de ondersteuning wegvalt, geeft dat het gevoel dat je tegen een muur fietst.’ Maar opvoeren mag niet. Witte: ‘Het is geen opvoeren, het is tuning; we doen niks aan de motor. Maar het mag inderdaad niet. Daarom staat er bij al die producten dat het alleen mag worden toegepast op een afgesloten terrein.’

Iontechnologie
Witte heeft contact met een Duitse ingenieur die de Panasonic-motor, die onder andere op de Flyer-fietsen zit, zou kunnen tunen. Het aanpassen van de Sparta Ion-technologie, toegepast in de meeste Nederlandse e-bikes, is blijkbaar een stuk ingewikkelder. Op elektrotechnicifora als Circuits Online bijt men er de tanden op stuk.

Wegenverkeerswet
Opvoeren heeft zijn nadelen. Volgens de Wegenverkeerswet zijn fietsen met trapondersteuning: ‘fietsen die zijn voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW en waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en ten slotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen’. Daar iets aan veranderen mag niet.

Helm
Theo Zeegers, juridisch deskundige van de Fietsersbond: ‘Je bent illegaal bezig. Een snorfiets van het ding maken helpt niet, want een snorfiets mag niet harder dan 25 kilometer per uur. Officieel vervalt de typegoedkeuring die elk voertuig nodig heeft voor toelating op de Europese markt, omdat je aan het voertuig gaat prutsen.’

Gevaar
Zeegers vindt de ontwikkeling ook zorgelijk. ‘30 à 35 kilometer is heel hard als je het niet gewend bent. Dat brengt gevaar met zich mee, zeker als een gewone forens ineens die snelheden kan halen. Een bromfietser moet niet voor niets een helm op.’

Lees ook: Er is een e-bike op de markt die 45 kilometer per uur haalt. 

En: Dertigers willen high speed

De Stromer uit Zwitserland gaat zonder opvoeren al erg hard:

 

Reageer

Met het invullen van dit reactieformulier accepteert u het Mollom-privacybeleid.

Genoeg inmiddels!

Heeft elke rijwiel hersteller deze kennis?

Elektro rijbewijs ben je wel goed? Deze fietsen zijn juist gemaakt voor mensen die makkelijk en snel een trap ondersteuning nodig hebben omdat ze anders de wat langere afstanden niet of moeilijk kunnen halen.

Dit heeft geen hindering nodig van rijbewijzen anders wordt dat ook weer een kostenpost, Zoals je nu ziet met Rijbewijzen bij het CBR het halen hier van wordt steeds duurder en kost steeds meer geld. Dit kan mensen laten afschrikken van e-bikes.

Het feit dat 2 of 3 droplullen op de honderd mensen het in hun hoofd halen om dit soort grappen uit te halen garant niet dat er zulke strakke (en snel te misbruiken door CBR-instanties) maatregelingen genomen hoeven te worden.

Gewoon laten zeg ik maar, Als het kalf verdrinkt dempt men de put, Preventief oplossingen gaan zoeken daar wordt niemand blij van.

Hallo Hunter,

Heb zelf een Giant Prime E+1 met Yamaha motor, helaas dames frame. Ik zou graag net iets harder willen dan de 26 km/u die de fiets nu haalt (bijvoorbeeld max. 35km/u). Kan ik mijn fiets bij jou brengen om hem te laten "tunen"? tdsnl@yahoo.com

Allen,

Als U op zoek bent naar een manier om de 25 km/u snelheidslimiet aan te passen op uw elektrische fiets (met BionX aandrijving zoals op de e-bikes van Trek en Smart) en u woont in de regio Rijnmond bezoek dan mijn marktplaats advertentie:

http://link.marktplaats.nl/m832999483

Dsan

I do trust all of the ideas you've presented in your post. They're very convincing and can certainly work. Nonetheless, the posts are very short for beginners. May just you please lengthen them a bit from next time? Thanks for the post. dgeadegbbdgc

Bij een Panasonic 36 V op de Flyer T8 NG ook mogelijk?

Hoe doe je dat dan, met mijn e Bike haal ik in de hoogste versnelling berg af 44km per uur en dan trap ik echt snel.
Vind het opzicht geweldig z'n ebike maar bij 25 km is de onsteuning nog maar heel laag en bij 27 stopt die, bij 32 zou geweldig zijn dan heb je nog goede ondersteuning bij 25 km

We leven in een tijd dat alles sneller moet of kan.
Als een ligfiets 50 kan. dan
valt 45 wel mee.

Ik zoek iemand die mijn Gazelle Balance kan voorzien van een schakeling die de trapsensor voor de gek houd zodat ik kan rijden zonder te trappen

Het ding is als je je fiets opvoert zodat hij vb. 33-35 in plaats van 25-27 kan is dit niet onveilig zolang je de reflexen hebt. Als je als fietser zelf rond de 28 kan rijden en je je vrouw mee wil nemen op fietstocht is het belangrijk dat die elektrische fiets ook snelheden kan halen die jij meewind rijdt, zonder daarvoor voor gevaar te zorgen. Het is op die manier veel plezanter, want nu zorgt mijn tempo voor een huwelijksprobleem en als ik traag ga rijden verveel ik me te pletter.

Al eens aan een tandem gedacht?

een (te) simpele gedachte misschien.
Als ik op mijn e-bike display een grotere wieldiameter invoer, dan grijpt de begrenzer toch bij een hogere snelheid pas in? Of maak ik een rekenfout?

Dat is precies hoe het opvoeren werkt. Bij de meeste systemen kun je er als consument echter niet bij. Beperking wordt dan het vermogen en de energie-inhoud van de accu.

Kees, ik heb een flyer L8 deluxe. wieldiameter staat op 2205. Ik kan dit wijzigen tussen 1000 - 2499. Hierbij merk ik geen verschil m.b.t. begrenzing. Kan ik zelf nog iets anders proberen?

U zegt dat bosch motor gemakkelijk voor de gek te houden is, hoe dan

wat een onzin je remweg is zowizo langer omdat je lichter bent en vind het niet kunnen dat e bikes een snorscooter mogen inhalen tenzij ze net als snorscooter rdw keuring krijgen en rijd de e bike harder dat deze ook een wokstatus zal krijgen zowizo alle scooterrijders over een kam scheren is erg hypocriet word namelijk continu ingehaald door e bikes die je niet hoort en met een snelheid voorbij komen wat overeen komt met een brommer .moeten ze dezelfde regels als snorscooter of brommer krijgen en bij overschrijding wokstatus en bij toch door fietsen met opgevoerde e bike in beslagname dacht je dat je met e bike wel door de stadte kunnen fietsen met 50km per uur waar de voetgangers geen geluid horen en er meer ongelukken gebeuren als met een scooter die ze horen

U had ongetwijfeld een tien voor taal op uw rapport vroeger.

Hele slimme ingenieurs zijn er achter gekomen, dat je electronische ondersteuning op fietsen ook kunt gebruiken om valide personen gewoon sneller te laten gaan.

Dan is de fiets opeens bruikbaar om grote afstanden te overbruggen en kan op een afstand tussen 10-20 km een auto vervangen.

Ik heb nu een speed pedelec en rijdt 2a3 dagen in de week nu met de fiets 17Km in plaats van met de auto. Denk eens in als 10% van de beroepsbevolking dat zou doen.

Zouden we meer besparen dan al die miljarden die nu uitgegeven worden aan "hybride" auto's.

Doe alsjeblieft niet negatief over de speed pedelec.

Sorry dat ik het zeg, maar wat u zegt is echt debiel. Een rijbewijs voor elektrische fietsen?! Ook loopt u te zeiken over fietsende jongeren, u doet alsof geen enkele jongere kan fietsen en dat ze een probleem zijn alleen voor jou. I zou zelf dan misschien iets moeten veranderen aan uw rijgedrag. Waarschijnlijk bent u we azijnpissende babyboomer.

Ik vind dat Nederland steeds meer betuttelend begint te worden. Er bestaat ook zoiets als een gezond verstand. Zelf zou ik ervoor pleiten E-bike tot 25 km/uur tot 18 jaar toestaan. En E-bikes boven de 25 km/uur voor boven de 18 jaar toestaan. Wat we vroeger ook met de brommer deden met de leeftijdsgrens van 16 jaar. En volgens mij zit er op een speed pedelec net als op een E-bike versnellingen. Rijdt je in de stad dan heb je gewoon te maken met een maximum snelheid waar je aanpast aan het overige verkeer. Daar buiten de stad op de lege fietspaden kun je lekker de gang erin houden. En voor de overheid, pas gewoon de fietspaden aan, Als deze hopeloos ouderwets en niet meer geschikt zijn voor hoge snelheden, maak dan de fietspad wat breder met minder scherpe bochten zoals we dat kennen met snelwegen, maar dan voor de elektrische fietsen. Ik denk dat de elektrisch fiets de toekomst heeft net als het elektrisch autorijden.

Ik ben gewend op een gewone fiets geregeld snelheden tot 40-45km/u te halen. In de stad. Soms wel boven de 50km/u. Alleen hou ik dit niet lang vol. Daar wil ik graag een e-bike voor, lang ~35km/u rijden. Ook met tegenwind. Aan me nooit niet dat ik een helm ga opzetten. Ik heb een motorrijbewijs.

meer dan 25 km per uur is voor mij niet nodig wel zou ik graag wat extra ondersteuning hebben bij een steile helling , zou zoiets mogelijk zijn .
zou ik de maximale ondersteuning kunnen vehogen ?
Misschien hebben wel meer oudere fietsers deze wens.

Ik 70 + wil mijn trike HASE KETTWIESEL
ook laten opstromen
Heb je een tip voor me waar?
Mvg irene

Irene, Ik heb goede ervaringen met Alan Kliffen in het Noord Hollandse plaatsje Winkel. Goede kennis en service en ik zie daar ook regelmatig trikes en driewielfietsen voor invaliden staan.

Wel....als je motor rijdt zou je toch beter moeten weten. En ja ik rijdt ook regelmatig zonder ondersteuning harder dan 40 km/hr op mijn racefiets....MAAR WEL MET HELM...(ook al is het maar een eierschaal in vergelijking tot mijn motorhelm.

Pagina's