afbeelding van Michiel Slütter

Elektrische fietsen mogen niet harder dan 25 kilometer per uur. Maar er staan ook e-bikes in de winkel waar je 45 mee kunt rijden. Hoe is dit mogelijk? 

De snelle elektrische fietsen zijn dankzij een maas in de wet op de markt gekomen. Zo’n rappe e-bike ziet er weliswaar uit als een gewone elektrische fiets, maar volgens de papieren is het een snorfiets. En een snorfiets, die volgens de wet maximaal 25 per uur mag, kan gewoon in de fietsenwinkel verkocht worden.
Als je deze snelle e-bike daadwerkelijk als snorfiets zou gebruiken – dus niet zelf meetrappen – gaat hij ook zeker niet harder dan de maximaal toegestane 25 kilometer per uur. Maar als je wel meetrapt kun je 45 per uur halen. Alleen speelt dat zelf meetrappen in de keuring geen enkele rol.  De branche noemt zo’n snelle elektrische fiets, een speed pedelec of zelfs een high speed pedelec.

Mag je er 45 kilometer per uur mee rijden?
De speed pedelec is een snorfiets, zo laat het ministerie van Infrastructuur en Milieu weten. ‘Dit betekent dat de speed pedelec zich moet houden aan de snelheidsregels die voor snorfietsen gelden’, mailt de persvoorlichter Jules van de Ven naar aanleiding van vragen van de Vogelvrije Fietser. ‘Snorfietsen rijden veelal op het fietspad. Ze moeten zich daar, net als overal, aan de maximumsnelheid van 25 kilometer per uur houden.’

Kun je een bekeuring krijgen als je 45 per uur rijdt?
Als je 45 kilometer per uur rijdt op een speed pedelec ben je in overtreding. Een agent zou je daarvoor kunnen bekeuren. Binnen de bebouwde kom is 45 kilometer per uur goed voor een boete van ruim 180 euro. Maar zo’n vaart zal het in de praktijk waarschijnlijk niet lopen. Snorscooters kunnen immers ook vaak ongestraft keihard over het fietspad razen met vergelijkbare snelheden.

Hoe rijdt dat nu, zo’n snelle elektrische fiets?
Op vogelvrijefietser.nl/highspeed kun je gebruikerservaringen lezen van enthousiaste forensen. ‘De Blue LABEL Cruiser HS is een fantastische supersnelle fiets. Wat een power!’, schrijft Peter enthousiast. En meneer Timmerman meldt: ‘Leuk is het af en toe vol open te gaan; dan rijd je de brommers voorbij. De mannen met “snelle” racefietsen vinden het wat minder. Zitten ze te kreunen en steunen tegen de wind in, worden ze ingehaald door een e-bike met balloon-banden (dikke banden, red.)’.

Hoe zit het met de veiligheid?
Die hoge snelheid van de speed pedelec, waar de gebruikers zo enthousiast over zijn, kan gevaarlijk zijn, zegt Theo Zeegers van de Fietsersbond. ‘De algemene lijn is dat het fietspad in beginsel opengesteld is voor voertuigen die niet harder gaan dan 25 à 30 km per uur. Alles wat harder gaat, zou op de rijbaan moeten. De reden daarvoor is dat grote snelheidsverschillen tot risico’s leiden. Snelheidsverschil is de belangrijkste oorzaak van de ongelukken. En ook de letselernst neemt toe bij hogere snelheden.’
Niet alleen voor gewone fietsers, maar ook voor mensen die met hoge snelheden rijden, zijn de risico’s op het fietspad groter, zegt Zeegers. ‘De berijder van een speed pedelec kan voor zijn eigen veiligheid het beste op de rijbaan rijden. In 1999 is de brommer naar de rijbaan gegaan. De veiligheid van de brommerrijder was de voornaamste reden. Veel brommers werden namelijk aangereden door afslaande auto’ s. Automobilisten onderschatten de snelheid waarmee brommers op het fietspad rijden. Wanneer een automobilist afslaat, duikt er ineens een brommer op. Om die risico’s uit te bannen is de brommer naar de rijbaan gegaan. Dat zou voor de speed pedelec ook beter zijn.’

Heb je een verzekering nodig?
Een speed pedelec is goedgekeurd als snorfiets en daarom gelden dezelfde regels als voor een snorfiets. Je moet een geldig (bromfiets)rijbewijs hebben, je moet minimaal 16 zijn, de speed pedelec moet een kentekenbewijs hebben (kijk op rdw.nl) en je hebt een WAM-verzekering nodig. De vraag is overigens of je ook verzekerd bent wanneer je harder gaat dan de wettelijk toegestane 25 kilometer per uur. Het Verbond van Verzekeraars zegt hierover: ‘Als de verzekeraar in de voorwaarden heeft staan dat er geen dekking is bij een opgevoerde elektrische fiets (of brommer), dan zal de betaalde schadevergoeding op de verzekeringnemer (schadeveroorzaker) verhaald kunnen worden. In wezen ben je dus onverzekerd als je op een opgevoerde (snor)fiets of bromfiets rijdt.’

Aanvulling (1): speed pedelec wordt brommer
Speed pedelecs zijn nu officieel snorfietsen, waar je niet harder op mag dan 25 per uur. 'Sinds kort mogen ze ook als bromfiets gekeurd geworden', zegt Theo Zeegers van de Fietsersbond. 'Maar vanaf 1 januari 2017 vervalt deze onduidelijkheid en zullen alle speed pedelecs bromfiets worden, met de bijbehorende regels.' 

Aanvulling (2) Stromer ST2
Inmiddels is er een nog krachtiger speed pedelec op de markt gekomen: de Stromer ST2. TestKees heeft hem getest.
 

 Wat vindt u van de speed pedelec? Laat het ons weten.
 

Print

Reageer

Met het invullen van dit reactieformulier accepteert u het Mollom-privacybeleid.

De nieuwe regels zeggen dat de snelle e-bike de weg op moet . maar WIJ als fietsers hebben GEEN kreukelzone tegen auto's ,bussen , en vrachtwagens . zeer zeker die van landen waar fietsers genegeerd worden omdat wij onder hun dooie hoek zitten . dus waar het kan blijf ik op het rode gedeelte of op de fietspaden zelf, dat is veiliger.

Inderdaad. Een racefietser is snelheden gewoon en mag wel op de fietspad onbegrensd andere fietsers in gewaar brengen, zonder beboet te worden. Ze horen ook op de baan, maar dat doen ze liever niet,aangezien het te gewaarlijk is. En racefietser, hang aub een fietsbel aan uw machientje, je gaat ereven snel mee kunnen fietsen..

Pagina's