afbeelding van Michiel Slütter

De meest gestelde vraag over elektrische fietsen: hoe ver kom ik met een volle accu?

TestKees heeft het uitgezocht. En met een handig rekenhulpje kan iedereen in de showroom zelf uitrekenen of de accu voldoende actieradius biedt.

1. Hoe ver kom ik met een volle accu?
Voordat je kunt bepalen hoe ver je met een elektrische fiets kunt komen, moet je eerst weten hoeveel energie in de accu past. De prestaties worden uitgedrukt in de hoeveelheid watt die in één uur geleverd kan worden. Een accu met bijvoorbeeld 200 wattuur kan een uur lang 200 watt of twee uur 100 watt aan vermogen leveren. De vraag is hoe ver je daarmee kunt fietsen. Uit mijn test blijkt dat je gemiddeld per 100 wattuur 12 à 14 kilometer kunt fietsen. Ik heb voor deze test de accu’s van veertien elektrische fietsen helemaal leeg laten rijden. Dat hebben we gedaan op een parcours van 5 kilometer met een flink viaduct, bij 7 graden en met windkracht 4. We reden met een matige inspanning een snelheid van 25 kilometer per uur. Onder deze omstandigheden zijn de accu’s snel leeg.
Gemiddeld kun je dus met 100 wattuur zo’n 12 à 14 km fietsen. Negatieve uitzondering was de Gazelle die maar 10 kilometer per 100 wattuur haalt. Positieve uitzonderingen waren de Flyer en Kalkhoff met 15 kilometer per 100 wattuur en de Union met ruim 16 kilometer per 100 wattuur. Natuurlijk kun je ook de motor minder gebruiken en zelf meer doen. Maar meer dan 30 kilometer per 100 wattuur is niet realistisch. Als je toch meer kilometers haalt, heb je de motor nauwelijks gebruikt.
Als je weet hoeveel wattuur een accu levert, dan kun je uitrekenen hoe ver je daarmee komt. Een fiets met een 300 wattuur-accu heeft met flinke ondersteuning een actieradius van 35 tot 40 kilometer fietsen. Met weinig ondersteuning haal je zo’n 90 kilometer. De actieradius hangt niet alleen af van de accu en eigen inspanning, maar ook van de luchtweerstand en rolweerstand. Let vooral op de bandenspanning. ’s Winters kan de actieradius trouwens tot wel 50 procent lager zijn. Niet alleen levert de accu bij kou minder energie, de luchtweerstand en rolweerstand zijn hoger en de eigen conditie is slechter.

2. Hoe ver kom ik in de bergen?
Bergop fietsen kost veel energie. Als je samen met de fiets 100 kilo weegt en je wilt 1000 meter stijgen, dan heb je 280 wattuur extra nodig. Dat is de energie-inhoud van een flinke accu. Met één lange klim trap je de hele accu leeg. Fiets je normaal met een volle accu 80 kilometer en wil je dezelfde afstand afleggen op vakantie met 500 hoogtemeters, dan heb je dus 140 wattuur extra nodig.

3. Kun je op het display zien hoe vol de accu nog is?
Alleen goed bij de fietsen met Ion-technologie van Accell. Daarbij zie je de lading in procenten weergegeven en kun je zelf goed inschatten hoe ver je nog kunt. De actieradius wordt ook weergegeven, maar dat is afhankelijk van het gebruik op dat moment. Bij alle andere merken modellen wordt de lading weergegeven met een paar ledjes of streepjes op het display. Daarmee is grof in te schatten hoe ver je nog kunt.

4. Kun je zien hoeveel vermogen de accu afgeeft?
Nee op geen enkel model. En dat is jammer want technisch is het makkelijk. Voor de test hebben we bij een aantal fietsen een losse meter tussen accu en motor gezet die stroom, spanning, vermogen en energieverbruik van de accu weergeeft. Daarmee kun je precies zien wat de ondersteuning doet en hoeveel de accu aan energie heeft geleverd.  

5. Welke soorten accu’s zijn er?
Bijna alle elektrische fietsen gebruiken li-ionaccu’s (li-ion). Alleen Accell – bekend van Sparta, Koga en Batavus – gebruikt voor sommige modellen nog Ni-Mh-accu’s. Nadeel van Ni-Mh is dat het twee keer zo zwaar is als li-ion, slechter presteert bij lage temperaturen en dat het last heeft van zelfontlading. Voordeel van een Ni-Mh-accu is dat de laadtijd ongeveer twee keer zo kort als bij een li-ionaccu en dat ze ongebruikt niet verouderen.

6. Wat is de levensduur van de accu’s?
De levensduur van een Ni-Mh-accu is ongeveer 500 tot 700 keer laden. De levensduur van de li-ionaccu is 500 à 700 keer laden of drie à vijf jaar. Ook als de accu nauwelijks gebruikt wordt, slijt die dus. Dat kan duur uitpakken. Gebruik je hem bijvoorbeeld 20 keer per jaar voor een tochtje van 30 kilometer, dan rij je 600 kilometer per jaar. Na drie jaar een nieuwe accu van 350 euro betekent een kilometerprijs van 20 cent!

7. Hoe moet ik de accu laden?
Het belangrijkste is dat een lege accu direct weer geladen wordt. Leeg bewaren is funest! Omdat Ni-Mh-accu’s een vrij hoge zelfontlading hebben is het verstandig om die altijd aan de lader te laten liggen. Voor het lang ongebruikt bewaren van een li-ionaccu wordt als algemeen advies gegeven dat halfvol te doen. Dat zou veilig enkele maanden kunnen omdat li-ionaccu’s nauwelijks zelfontlading hebben. Maar sommige accu’s hebben kleine lekstromen die zelfontlading veroorzaken. Accu’s kunnen het beste koel (5 graden) bewaard blijven. Hoe warmer de opslag, hoe korter de levensduur. Als gebruiker hoef je je verder niet druk te maken over helemaal leegrijden of kleine beetjes bijladen. Wel is het bij li-ionaccu’s verstandig ze af en toe helemaal te laden. Je hoeft niet bang te zijn dat je de accu te ver leegrijdt. Daar zijn ze voor beveiligd (zo niet, dan is het product waardeloos).

8. Twee kleine accu’s of één grote?
Giant en Infineum leveren accu’s met een kleine energie-inhoud. De fietsen zijn zo gemaakt dat je makkelijk twee kleine accu’s kunt aansluiten. Toch kun je beter één grote accu nemen. Want met twee accu’s wordt de fiets duurder, zwaarder en kwetsbaarder. Er kunnen immers twee aansluitingen stukgaan. En bij Giant moet je de accu’s apart laden.

9. Hoe snel kun je een accu laden?
Li-ionaccu’s kun je laden met een maximale stroom van 2 Ampère. In een 24V-accu gaat er dan per uur maar 50 wattuur in. Dit betekent dat als je een gemiddelde ondersteuning hebt van 100 watt, je na een uurtje onderweg laden tijdens het koffiedrinken maar een halfuur extra kunt fietsen. Met een 36 V li-ion gaat het laden 50 procent sneller en kun je per uur 75 wattuur laden. Ni-Mh-accu’s kunnen sneller laden. De geteste Batavus laadde per uur ongeveer 100 wattuur.

Accutestrapport
Elektrische fiets kopen? Vraag om een accutestrapport.

Wie een elektrische fiets koopt, moet beslissen hoeveel energie-inhoud – de hoeveelheid wattuur – hij of zij nodig heeft. Dus goed weten hoe ver je wilt fietsen. Als je dat eenmaal weet, moet je je ervan vergewissen dat de kwaliteit van de accu in orde is. Omdat li-ionaccu’s altijd verouderen, of ze nou bij de fabriek, in de fietsenwinkel of thuis stilstaan, wil je een verse accu. Vraag naar de productiedatum van de accu. Vervolgens wil je zeker weten of de energie-inhoud overeenkomt met wat de fabrikant belooft. Dat kan door een testrapport te laten maken met een accu-analyzer. Helaas beschikken lang niet alle fietsenmakers over zo’n analyzer. Ook bij klachten of tegen het einde van de garantieperiode wil je weten of de accu nog voldoet en zou je een testrapport moeten laten maken met zo’n accu-analyzer. Bij het Ion-systeem van Accell zit een soort accu-analyzer ingebouwd in de software op de fiets. Deze houdt precies bij hoeveel energie in en uit de accu gaat. Met een laptop kan de geschoolde fietsenmaker precies zien wanneer de accu aan de lader is gegaan en wat de energie-inhoud is.

Print

Reageer

Met het invullen van dit reactieformulier accepteert u het Mollom-privacybeleid.

Goede informatie

Bij het kopen van mijn elektrische fiets werd mij aangeraden er een accu hoes bij te doen. Dit om de accu te beschermen tegen de verschillende weer types die ons land kent. De meneer in de winkel gaf ook aan dat dit zeker werd aangeraden door bosch zelf...

geachte . mijn vrouw heeft een sparta/e-motion 3 e-bike met batterijpakket 10ah li-ion 24 volt max vermogen 250 wat . kan met ondersteunig 3 en versnelling 6 , maar 30kilometer fietsen , fiets is net 2 jaar oud.

vraag is of dit wel goed na 2 jaar gebruik.

Heb een Union Switch fiets met een accu die Natrans Accu Service uit Simpelveld een revisie beurt heeft gegeven.De accu is nu 24Volt en 11,7 Ah.De fiets reed niet verder dan 45 Km.Na de revisie moest de fiets bij goede afstelling 85 km kunnen halen maar helaas na een half jaar nog steeds geen km meer.Fiets is wel 6 keer weg geweest naar Halfords om de fiets opnieuw aftestellen maar helaas de fiets blijft niet meer dan 45 km rijden.Heb zelf ook van alles geprobeerd met het disply maar helaas.Zonde van mijn 275 euro voor de revisie beurt.

Wie weet raad op mijn hier boven staande vraag.

Geachte heer, mevrouw De Graaf,
De accu is maar 280Wh. Als je daar 85km mee met ondersteuning wilt fietsen levert de accu gemiddeld zo'n 70Wh (als je vier uur over de rit doet). Dan gebruik je de ondersteuning nauwelijks. Niet realistisch om te verwachten. Bij 45 km verbruik je ongeveer 140Wh (als je 2 uur fietst). Dat lijkt me normaal gebruik van de ondersteuning.

Voor de revisie reed de fiets niet meer dan 45 km of minder.Na de revisie zou de fiets volgens Natrans ongeveer 85 km moeten halen.Dan is er toch iets mis of heb ik het verkeerd.De ondersteuning moet ik dan wel in stand 1 zetten en geen wind tegen hebben anders word het niet meer dan 35 km in stand twee.

De bewering dat de actieradius stijgt van 45km naar 85km na revisie kan het bedrijf alleen doen als ze de accucapaciteit VOOR en NA de revisie gemeten hebben en geconstateerd hebben dat de capaciteit bijna is verdubbeld.
De actieradius is wellicht iets te verhogen door calibratie van de sensor of door de fiets wat sneller te maken (banden oppompen, stuur wat lager, zorg dat er niks aanloopt). Met te hoge kettingspanning werkt de krachtsensor niet goed.

De accu is voorzien van nieuwe cellen goed voor 85 Km volgens Natrans. de fiets is meerde malen gecontroleerd op,

Bandenspanning
Versleten koolborstel
Niet soepel lopende wielen door aanlopen rem of defect lager
Lekspanning op electronica fiets
Trapsensor niet juist ingesteld e.o versleten.
Het leek Natrans verstandig om dit te laten controleren bij Halfords.( 6x Inmiddels)Trapas is inmiddels ook van een nieuwe voorzien.Accu is ook al eens terug geweest maar ze konden niets vinden net als Halfords.Mijn vrouw heeft de zelfde fiets maar ook daar geen meerderen Km.Nog 4 maanden garantie.Heb er veel spijt van en zal het ook niemand aanraden.Hier de site.
http://www.elektrofietsaccuservice.nl/

hoeveel kilometer kan ik met een volle 36 volt accu fiets

Hallo ik probeer mijn accu op te laten maar lampje blijf groen.ook als ik de stekker eruit haalt en doet het er weer in blijf lampje groen terwijl de plug er niet in mijn accu zit.weet iemand miss wat de probleem is

Als het lampje groen blijft:
3 polige stekker uit oplader halen en weer aansluiten
15 seconden wachten
Als het goed is moet het lampje nu rood worden

Nadat de stekker uit de oplader is Blijft het lampje nog een tijdje groen wacht tot het dooft

Ik heb een Bosch motor. En ik heb een electriche fiets van Koga die ik maar een paar keer per jaar gebruik. Hoe moet ik met Dr accu omgaan?

BATTERIJ KAPOT

Interessant en volledig artikel mbt actieradius. Heb het gevoel dat nog steeds veel mensen met een elektrische fiets een aantal belangrijke factoren (bv. gewicht van de fietser en het kiezen voor de geschikte versnelling) over het hoofd zien en daardoor een onrealistisch verwachtingspatroon hebben van hun accu. Stuitte op dit artikel dat naar mijn mening wel een nuttige toevoeging is op punt 7: hoe moet ik laden? https://www.fietsaccu-revisie.nl/klantenservice/fietsaccu-tips-voor-lang...