afbeelding van Suzanne Brink

Dit jaar heeft TestKees zich gebogen over dynamolampen van 10 tot 27 euro. Voor zowel banddynamo als naafdynamo. Onthutsende conclusie: de helft van de lampen geeft te weinig licht. Testkees: 'Terwijl de afgelopen jaren de leds zoveel beter zijn geworden.' 

Carbidlamp
'Fietsers hebben veel te danken aan de Nobelprijswinnaars die de led hebben uitgevonden', zegt TestKees. 'De fietslampen zijn de laatste jaren zoveel beter geworden omdat de leds steeds meer licht geven. Vroeger waren we lyrisch over een halogeenlamp, maar daar kan je tegenwoordig niet meer met goed fatsoen mee aankomen. Het slaat nergens op om een goede naafdynamo te combineren met een ouderwetse halogeenlamp. Dan kun je net zo goed met een carbidlamp rondrijden.' 

Lampen zijn sluitpost
Toch zetten fabrikanten vaak nog steeds een slechte lamp op een nieuwe fiets. Fietslampen zijn sluitpost. Daarom loont het de moeite als je zo'n slechte lamp meegeleverd hebt gekregen, een vervanger te kopen. Bijvoorbeeld de Beste Koop uit de test van Kees: de Contec HL 200. Verkrijgbaar vanaf 15,79 euro. Lees hier de complete test.

Goede plek
Het gaat bij fietslampen niet om zoveel mogelijk licht overigens. Het licht moet op de goede plek vallen en niet in je ogen schijnen. Kijk hier hoe een ideale lichtbundel eruit ziet en wat het verschil is tussen het licht van een halogeenlamp en de geavanceerde Busch & Müller Luxos

 

 

Reageer

Er zijn tegenwoordig producten op de markt waarbij je eenvoudig batterijen kunt opladen terwijl je fietst. In je spaken zitten aan paar magneetjes die langs een spoeltje bewegen zodat je stroom kunt opwekken. Dus voor verlichting, mobiele telefoon, batterij opladen kan dat ideaal zijn. Ik weet niet waar deze producten te vinden zijn (in Duitsland Bocholt misschien?) Wie heeft daar verstand van en ook of deze producten verder kunnen worden ontwikkeld.