afbeelding van Michiel Slütter

De middenmotor lijkt de norm te worden voor elektrische fietsen. En Bosch domineert de markt.  Maar nu komt Shimano ook met zo’n motor. TestKees ging ermee op pad.

TestKees: 'Shimano Steps verschilt niet opzienbarend van het Bosch-systeem. Net als de Bosch maakt de motor licht geluid bij normaal fietsen en vrij veel geluid als je met een hoog toerental fietst. De accucapaciteit van 416 Wh is vergelijkbaar met de 400 Wh van Bosch. Het display is vrij klein en de bevestiging oogt wat kwetsbaar. De accu schuift traditioneel in de drager. Het verschil tussen Shimano Steps en Bosch is dat het bij Shimano Steps even duurt voordat de motor ondersteuning geeft. Dat is op zich veilig. Het is ook zuinig gebruik van de accu, maar je moet dus wel zelf veel energie leveren. De maximale ondersteuning op basis van je trapkracht is net iets minder. Het is daardoor zwaarder om met de Shimano Steps met rustig trappen 25 kilometer per uur te halen dan met de Bosch.'

Hercules Edison Di2 met Shimano Steps
'Ik heb de Shimano Steps getest op een Hercules Edison Di2. Een goede fiets dankzij de hydraulische schijfremmen, voldoende stijf frame en de Nexus 8-naaf met elektronische schakeling. Dat laatste houdt in dat je de versnellingen niet bijstelt met een schakelaar, maar door op een knop te drukken. Dat kost iets minder kracht, maar het grootste voordeel van een elektronisch systeem is dat de motor sneller reageert. De fiets kost 2599 euro. Voor 100 euro meer heb je een vergelijkbare fiets met Bosch-motor. Zoals gezegd zijn de verschillen tussen de systemen minimaal, maar het systeem van Bosch is iets beter afgewerkt. Als je daaraan hecht, kun je die 100 euro verschil bijtellen.'

Reageer

Het zou mooi zijn als de versnelling in het motorblokje wordt ondergebracht. De accu er bovenop en dan zit alles bij elkaar in een behuizing laag boven de weg.