Een wheelie, een stukje alleen op je achterwiel rijden, is een trucje dat op de openbare weg nog wel eens is te zien. Hoe doe je dat eigenlijk? En kan het op alle fietsen? Freelance journalist Karin Broer ging voor de Vogelvrije Fietser op onderzoek uit.

 

afbeelding van Karin Broer
Beantwoord door Karin Broer
6 november 2012

Hoe je een wheelie maakt is een vraag waar echt veel mensen mee zitten, zo blijkt na een tijdje zoeken op internet. De wheelie kan op een motor, op een scooter en dus ook op een fiets. Op YouTube vind je heel veel filmpjes met jongens die wheelies doen, sterk wisselend in kwaliteit van beeld, geluid en van wheelie. Er zijn ook filmpjes die uitleg geven hoe het moet. Zo is er een filmpje met de titel Wheelies for dummies, opgenomen op een parkeerterrein met uitzicht op de bergen. Daarin probeert een moeilijk verstaanbare Amerikaan op een mountainbike ons de eerste beginselen uit te leggen: het zadel wat lager, de versnelling wat lager, trappen en aan het stuur trekken, de hand aan de achterhandrem om te corrigeren.
Maar wie dit nu meteen uitprobeert, merkt dat het behoorlijk lastig is. Het is een speurtocht naar balans. Een andere tipgever op internet (ene Matteo) geeft een soort vliegaanwijzing: ‘Als je de hoogte bereikt hebt waar je voelt dat je naar voren kan vallen, maar ook naar achteren, probeer daar dan te blijven door als je voorwiel naar beneden gaat hard te trappen, en als je te veel naar achteren gaat stopt met trappen (eventueel licht remmen).’ Ja, ja.

De onverstaanbare Amerikaan is zeker niet de beste wheelierijder op internet. Hij doet wel heel raar met zijn knieën om de balans te houden. Vergelijk dat eens met de twee jongens op omafietsen uit Hoogezand-Sappemeer die echt minutenlang hun wheelie volhouden. Nederland zit vol met onverschrokken wheeliekunstenaars. En wat ook opvalt: het kan op alle fietsen. Omafietsen, BMX-fietsjes, klassieke Nederlandse herenfietsen. En de achterhandrem die de Amerikaan en anderen aanbevelen om te corrigeren, blijkt dus niet zo noodzakelijk.
Koen de Groot van Soulcycle, een fietsenwinkel in Amsterdam gespecialiseerd in BMX-fietsen (‘ik ben niet zo goed in wheelies, maar ik kan wel de manual, dat is een wheelie maar dan zonder te trappen’): ‘Het is een truc waarbij je je evenwichtspunt moet vinden. Een handrem kan daarbij helpen. Als je het een beetje kunt, kun je de rem steeds minder gebruiken, en dan kun je het op elke fiets.’
Is het zadel lager zetten nog een goede tip? ‘Dat is wel gemakkelijker, want dan is het evenwichtspunt lager. Op een hoge fiets is het moeilijker om überhaupt het wiel omhoog te krijgen. BMX-fietsen zijn klein; dan is het gemakkelijker om allerlei trucs te doen.’
Verder nog tips? ‘Het is gewoon een kwestie van oefenen. Hoe lang het duurt voordat je het onder de knie hebt, hangt af van je talent. Sommigen leren het in een dagje, anderen doen er weken over. Gewoon elke dag proberen, liefst op dezelfde plek en steeds op hetzelfde punt je wiel omhoogtrekken en elke dag proberen jezelf te overtreffen. En bij alle trucjes is het belangrijk te weten hoe je kunt vallen en hoe je tijdig je fiets kunt loslaten. Je leert het met vallen en opstaan.’

Een wheelie op de openbare weg is niet expliciet verboden, maar volgens artikel 5 van de Wegenverkeerswet mag je je niet zodanig ‘gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.’ Of dat geval is, hangt natuurlijk af hoe goed je beheersing van de wheelie is.

Zie ook www.vogelvrijefietser.nl/hoe-maak-ik-een-wheelie voor de links.

Meer filmpjes:
Wheelie op gewone herenfiets: http://www.youtube.com/watch?v=zM0rue_2Plo&feature=fvwrel

Een hele groep Marokkaanse jongens in Deventer: http://www.youtube.com/watch?v=fYT5VZwfnx0&feature=related

Soms lukt het ook niet, zie: http://www.youtube.com/watch?v=lBJOUGWRlrU

Aanbevolen: Ook leuk stunten met een oude damessportfiets in Frankrijk:

 

 

 

 

Reageer

Met het invullen van dit reactieformulier accepteert u het Mollom-privacybeleid.

Op mijn fiets kan het in ieder geval niet: www.radnabel.de

Erg leuk stukje!

Hallo,

Hier een paar tips...

Het is idd een kwestie van oefenen, oefenen en nog eens oefenen...
Ik heb er een jaar over gedaan maar nu fiets ik dan ook zo lang op mijn achterwiel als ik maar wil... Lastig zijn nog wel scherpere bochten...

Tips:

Allereerst een zeer goede achterrem, handbediend. En die hoort rechts te zitten! Soms zie je wel eens fietsen waar de achterrem links zit maar dat is een fiets van een fietsenmaker die in de war is!

Het beste is natuurlijk schijfremmen!

Als je fiets dit niet heeft dan probeer het maar niet! Het is je redding voor als je achterover gaat! En dat doet zeer kan ik je vertellen!!!
Het duurt dan te lang om bijvoorbeeld nog achteruit te trappen in geval van een achteruittraprem. En van je fiets afspringen gaat ook niet want je gaat al gauw te snel waardoor je ook op je smoel gaat.

Dan is het verstandig om fietsschoenen aan te hebben met clips zodat je niet van je pedalen afschiet want dat is ook een gevaarlijke situatie en oncontroleerbaar!

Vervolgens heb ik gemerkt dat je het beste een zo zwaar mogelijke fiets kunt nemen. Hoe zwaarder, hoe groter de massatraagheid des te minder nerveus!
Ik heb een Downhill fiets met dikke 3x24 inch shopperbanden! ideaal!

Je probeert eerst het evenwichtspunt te vinden door maar wat te oefenen. Niet bang zijn achterover te vallen want je hebt je redding met je rechter wijsvinger paraat! Zorg dat je daar vertrouwen in krijgt!

Met de wijsvinger.. Dus dat betekent dat je met de rest van je vingers het stuur kunt vasthouden. In de meeste gevallen zit de remhendel veel te dicht op het handvat! Of ertegenaan. Niet goed want dan kun je de rem niet goed bedienen met alleen je wijsvinger. de hendel moet zover van je handvat afstaan dat je met je wijsvinger in het achterste nekje zit van de hendel. Zonder dat je dan helemaal naar rechts moet glijden en je vinger helemaal krom staat...

Zadel gewoon laten staan waar je het fijnst op fiets want je moet ook normaal kunnen fietsen tussendoor en een wheely kunnen maken wanneer het nodig is. Niet dat je eerst moet stoppen om je zadel lager te zetten! Onzin!

Wanneer je een beetje het evenwicht voelt in hoogte ga je je concentreren op het rechtuit rijden. Dat evenwicht kun je het beste met je heupen bereiken! Niet met je knieen gaan zwaaien of zo, gewoon vanuit je heupen. Daarmee stuur je als het ware. Voorwiel ook gewoon recht houden en je armen gestrekt. Daardoor heb je een vaste positie op je fiets waardoor het voor je lichaam makkelijker is te voelen waar het evenwicht is en hoe te moeten reageren.

Verder geldt:
Des te sneller je fietst des te gemakkelijker.
Als er wat wind staat, zorg dan dat je tegen de wind in fietst of de wind in je rug want van opzij is meer voor gevorderden.. Windvlagen zijn funest!
Helling op is gemakkelijker dan bergaf.
Het liefst oefen je op een mooi strak recht fietspad zodat je geen bochten hoeft te maken en dan focus je op een punt in de verte aan de horizon op de lijn die je wil afleggen. Niet om je heen kijken of naar de grond of zo want dat is weer pas voor gevorderden...

Succes!

Groet,
Marcel

afbeelding van Suzanne Brink

Dank voor je tips Marcel! 

Mooie truuk, maar de gemiddelde fietser kan beter normaal leren fietsen. Ik kom zeer regelmatig personen op het pad tegen die al moeite hebben met normaal fietsen, laat staan dat ze dan ook nog gaan proberen op het achterwiel te rijden.

Krijgt de Fietsersbond straks een claim aan zijn broek omdat iemand door het lezen van deze tips een ongeval krijgt? Dit soort stunts moet je gewoon 'van de straat' leren!

jij hebt echt geen leven

jij hebt ook geen leven