afbeelding van Suzanne Brink

Een aanrijding op de fiets is meer dan 425 euro reparatiekosten bij de fietsenmaker en een gebroken sleutelbeen. Er is ook nog de vraag: wiens schuld was het? Wat is er precies gebeurd? Dat is voor de verzekering interessant, maar ook voor jezelf. Reed jijzelf op het midden van het fietspad? Neemt de tegenpartij zijn verantwoordelijkheid? Krijg je alle schade vergoed als slachtoffer? Soms stappen mensen daarna bibberig weer op de fiets. Of ze durven helemaal niet meer. Ben jij weleens betrokken geweest bij een ongeluk? Hoe ging dat? Wij horen graag je verhaal. Mail ons op vogelvrijefietser@fietsersbond.nl Wij gebruiken de lezerservaringen als basis voor een artikel in ons blad over ongelukken met de fiets, zowel de juridische als psychologische kanten.

(Wil je niet met naam en toenaam vermeld worden? Laat het ons dan alsjeblieft weten. Dan houden we er rekening mee.) 

Reageer

Op 18 juni j.l. ben ik op een kruispunt tussen een fietspad en een 50km weg in almere aangereden.
de fietspaden in almere hebben allemaal voorrang, duidelijk aangegeven door de rode kleur en de haaientanden.
doordat het fietspad ook nog verhoogd lag, en de auto dus remde voor de drempels, ging ik er vanuit dat hij ook zou stoppen voor mij.

de automobilist reed echte door en raakte mij vol in de zijkant. Ik werd weg geslingerd van de auto en eindigde een paar meter verder in het gras...
nadat ik genoeg bijgekomen was om te kijken wat er precies gebeurt was, kon ik nog net de auto een stuk verderop de hoek om zien gaan...hij was gewoon doorgereden! mijn, 3 weken oude vakantiefiets, was total loss, de rechter trapper was in het frame gebogen, bijde velgen gebroken, frame gescheurd, schijfremmen krom en ga zo maar door.
We zouden een maand later 950 km naar Berlijn gaan fietsen...ik baalde verschrikkelijk! geluk bij een ongeluk, ik heb al een onderbeenprothese, die heeft het grootste gedeelte van de klap opgevangen want ter hoogte van zijn nummerbord raakte hij vol mijn rechter trapper...

toen ik de schade aan mijn fiets beter ging bekijken zag ik tot mijn grote vreugde dat zijn nummerbord nog onder de restatnten van mjin fiets lag! Ik heb daarop meteen de politie gebeld, en die waren met 10 min ter plaatsen. zij hebben direct de verklaring opgenomen (twee agenten met auto) en gingen na een uur weg.

een half uur later stonden ze al op de stoep om nog extra informatie en bewijzen te halen omdat de auto bij de garage terug gevonden was. de eigenaar was inmiddels ook al gevonden en beweerde niks gezien of gemerkt te hebben! er is mij zelfs gevraagd of ik behoefte had aan slachtoffer hulp!

twee dagen later hebben we samen met een specialist en 3 agenten op de plek van het ongeval foto`s gemaakt met de fiets en de auto.
de agenten gaven aan dat dit allemaal zo snel ging omdat het ook een hele duidelijke zaak was. de bestuurder had bekend dat hij had gereden en de plaatsen waar mijn fiets de auto had geraakt kwamen overeen, alsmede mijn kloppende beschrijving van de auto en bestuurder.
ik heb alle gemaakte kosten aan de advocaat doorgegeven, en dan ook echt alles!

kapotte broek, jas, trappers, fietscomputer, koste van het schaderaport, heen en weer rijden met de transport auto van het werk, uurloon van de bestuurder...alles.
de schade kwam op ongeveer 1500 euro (fiets was € 1000) en dat heb ik 3 weken later gehad. Advokaatkosten kwamen daar nog bij en die zijn direct doorberekend aan de bestuurder. ik had verder geen blijvend letsel en kon dus snel een deal sluiten.

de bestuurder moet zijn rijvaardigheid laten testen, omdat hij beweerde dat hij mij niet heeft gezien. het strafrechtelijkproces loopt nog!

ik heb snel een nieuwe fiets gekocht en we hebben een heerlijke vakantie gehad!
helaas zijn twee weken na de vakantie, de nieuwe vakantie fietsen van mij en mijn vriendin alsmede mijn racefiets uit de berging gestolen.
maar met 6 fietsen in 3 maanden en steeds andere modellen hebben we al heel wat expertise opgedaan met fietsen testen, misschien worden we nog een keer uitgenodigd door jullie blad voor een testpanel!

(We hadden een ghost 5700 2x, giant expedition xt , willier asola, en hebben nu een ghost 7500, ghost 5700 en een bottecchia racefiets)

Eigenlijk gebeurde er niets, geen val, geen botsing, geen (pijnlijke) beschadigingen, alleen misschien een beschadiging van mijn mensbeeld. Want wat een vreemde ervaring als je met een behoorlijk vaartje door een gewone, beetje smalle stadsstraat fietst (misschien iets boven de 25 km per uur want ik had vast wind mee). Auto’s geparkeerd aan de rechterkant, en achter de laatste auto, een bestelwagen, komt ineens een man vandaan die mij niet op tijd ziet. Ik hoog in de remmen, het ging goed. Maar wie schetst mijn verbazing als hij vervolgens dingen begint te zeggen als “niet mijn schuld”, “fietsen met een rotvaart’ en dergelijke, zonder zich ook maar even te verontschuldigen over het feit dat hij vanachter een hoge bestelauto de straat op liep… volgens mij al basisschool-lesstof. Echt jammer dat ik te verbouwereerd was om rake dingen terug te zeggen…

Vorig jaar december geraakt door een scooter die de binnenbocht nam. Beiden tegen de keien, ik lag op de stoep, beetje dizzy. Aardige jongen, gegevens van z'n brommerbewijs overgenomen. Kosten vielen mee: voorwiel en broek. 2x rekening opgestuurd, waarvan 1x aangetekend. Geen reactie verder. Ik had geen zin om voor 250 euro veel moeite te doen, heb het maar laten zitten en me 'getroost' met de gedachte dat zijn schade een stuk groter was. Volgende keer hoop ik wijzer te zijn.

In de afgelopen tien jaar ben ik al drie keer aangereden.
De eerste keer op een overzichtelijke kruising door iemand in een geleende auto, zonder rijbewijs en verblijfspapieren.
De auto was duidelijk fout.
Het was rot weer, en ik wilde maar een ding.
Zo snel mogelijk weg van de straat.
We hebben niet op politie gewacht, en de automobilist heeft mij naar het ziekenhuis gereden.
Ik was, nog beduusd van het ongeval, zo onder de indruk van de hulpvaardigheid van de automobiliste dat ik helemaal ben vergeten om naar getuigen te informeren, een situatieschets te maken van het ongeval, en naar het kenteken van de auto te vragen.
Het duurt lang voordat men ons kan helpen in het ziekenhuis.
En ik spreek met de automobiliste af dat we de erop volgende dag de papieren in orde zullen maken, en de materiele schade verrekenen.
Dat zal nooit gebeuren.
Op het adres dat zij mij had doorgegeven, zal de volgende dag niemand meer wonen.

Als ik van dit gebeuren aangifte wil doen bij de politie, blijkt dat niet meer te kunnen.
Omdat er agenten in burger getuige zouden zijn geweest van het ongeval.
Ze hebben toen wel aantekeningen gemaakt, maar geen proces verbaal.
Agenten maken alleen een proces verbaal op, als ik daar nadrukkelijk om had gevraagd.
Zo lang partijen rustig en redelijk met elkaar omgaan, maakt de politie geen proces verbaal op.
Hoewel zulk gedrag wordt aanbevolen door de politie, werkt dat dus tegen je.

Maar zonder proces verbaal en zonder getuigenverklaringen kan ik geen beroep doen op het Waarborgfonds Motorverkeer.
En Slachtofferhulp Nederland zal zich ook alleen om mij bekommeren als ik een proces verbaal van de politie heb.
De politie wil de automobilist wel sommeren om zich te komen melden.
Maar de automobilist hoeft daar niet aan mee te werken.

Gelukkig willen de twee agenten in burger enige tijd later, in weerwil van een reprimande van de korpsleiding, wel een verklaring afleggen waarmee ik het ongeval financieel kan afhandelen.

Bij mijn tweede aanrijding ben ik omver gereden door een wielrenner.
Ik week naar links uit, en hij wilde mij te dicht passeren.
Ik was even buiten bewustzijn, en had een hoofdwond met veel bloed.
Omstanders bellen 112.
Maar 112 kan je pas helpen als ze een straatnaam hebben, en een huisnummer.
Het gros van de fietsroutes heeft geen straatnaam, laat staan een huisnummer.
Het alarmnummer 112 kan niets met aanwijzingen als: "ik kwam daar vandaan, en wilde daarnaar toe". Ook niet met een verwijzing naar een publiek gebouw in de buurt.
Ten tijde van mijn ongeval heeft niemand een apparaatje bij zich dat onze positie door had kunnen geven aan een particuliere alarmcentrale.

Daardoor duurt het heel erg veel kostbare minuten voordat een voorbijganger wel een plaatsaanduiding kan doorgeven die ook in de database van 112 voorkomt.
Daarna verschijnen alle hulpdiensten erg snel.
Maar de komst van een helikopter komt wat overdreven over als je de minuten telt die nodig waren om 112 de gevraagde informatie te kunnen geven.

Bij mijn derde aanrijding bleef de automobilist volhouden dat ik niet had opgelet.
Ik heb nooit getuigen kunnen vinden die in mijn voordeel wilden getuigen.
Ik krijg wel de materiele schade volledig vergoed.
Maar de verzekeringsmaatschappij wil mijn letselschade niet financieel compenseren omdat de problemen met mijn knie een gevolg zouden kunnen zijn van de eerder genoemde aanrijding.
Die toevallig door dezelfde verzekeraar is afgehandeld.

Een forse klap en een juridische marathon in Duitsland

Na een lange afdaling vanuit de besneeuwde Eiffel fietste ik op 20 februari 2011 de stad Euskirchen binnen. Er waren allerlei wegwerkzaamheden en ik moest gebruik maken van een fietspad aan de linkerzijde van de weg.

Tegenover het ziekenhuis van de stad ligt een T-kruising. De weg waarop ik fietste heeft voorrang op de zijstraat. In de zijstraat staan stopborden. Een automobilist kwam met hoge snelheid aangereden, maar remde af. Ik dacht dat hij zou gaan stoppen. Op dat moment gaf hij echter weer gas. Ik werd schuin van achteren geraakt en compleet gelanceerd. De automobilist reed zijn auto tot achter de stopstreep en stapte uit. Hij liep op mij toe en zei dat ik aan de verkeerde kant fietste. Daarna wilde hij mij ‘ophijsen’, want ik belemmerde het verkeer. Ik voelde geen pijn, maar ik zag wel dat mijn voet achterstevoren aan mijn been zat. Dat leek me niet de bedoeling.

Binnen twee minuten waren politie en ambulance ter plaatse. Ik was bijzonder helder en vroeg zelfs nog aan de agent om mijn fiets even op slot te zetten. 'Even', omdat ik dacht later op de dag naar het station te kunnen gaan en daar de trein naar huis te nemen.

In het ziekenhuis bleek dat ik een complexe open beenbreuk op had gelopen en dat ik direct geopereerd moest worden. Daar was dit ziekenhuis niet op ingericht, ik moest met de ambulance naar een ander ziekenhuis. Mijn fiets bleef eenzaam achter. Na de operatie ben ik daar Toen kon ik met de ambulance naar Alkmaar.

Juridisch touwtrekken
De juridische ellende begon daarna. De fietser is in Duitsland weinig beschermd. Ik weet zeker dat de automobilist niet stopte voor het stopbord. De automobilist beweerde echter dat hij stil stond en dat ik aan de verkeerde kant van de weg fietste. Wel vreemd dat zijn auto dan aan de verkeerde kant schade had...

De rechter moest zich hier over uitspreken. Tijdens de rechtszaak (een jaar later) bleek dat de rechter weinig zin had in deze zaak. Ze vroeg zelfs waarom ik niet gewoon de schade aan de auto betaalde, dan was ik overal vanaf.

Ik werd veroordeeld, want ik fietste aan de verkeerde kant en er kon niet worden bewezen dat de auto niet stil had gestaan (hoewel een verkeersdeskundige meende dat er een forse klap was geweest, met een auto die 20 á 30 km. per uur moest hebben gereden).

Dat ik aan de verkeerde kant fietste was het belangrijkste argument voor de rechter om mij de schuld te geven. Volgens een niet wettelijk erkend bord dat bij een fietsroute hoorde had ik over moeten steken, ik volgde die fietsroute niet, dus dacht ik aan de linkerkant door te kunnen fietsen, temeer daar er aan de overkant geen fietspad was. Ik heb een filmpje van de situatie op internet gezet.

Het was inmiddels een jaar later, ik was nog steeds aan het revalideren en kreeg dus ook nog de schuld van het ongeval. De advocaat adviseerde mij om in hoger beroep te gaan.

Vorige week diende het hoger beroep. Hoewel ik nog geen officiële stukken heb ligt de zaak nu toch anders. De rechter van het Gerechtshof in Bonn meent dat de bewegwijzering onduidelijk is én dat de automobilist mij te allen tijde voorrang had moeten geven, ook als ik van de verkeerde kant kwam.
De advocaat van de tegenpartij kan ‘met de beste wil van de wereld’ niet begrijpen dat de rechter vindt dat de automobilist schuldig is. De fietser reed immers aan de verkeerde kant? Hoe kun je daar dan als automobilist rekening mee houden. Als de rechtszaak inderdaad negatief uitpakt voor de automobilist wil de zijn advocaat weer in beroep gaan.

De juridische zaken lijken zich dus ten goede te hebben gekeerd. Mijn been zal niet meer worden wat het was, lopen blijft pijnlijk, maar het fietsen gaat inmiddels als vanouds. Van de automobilist heb ik, behalve allerlei aanmaningen om de schade aan zijn auto te betalen, verder niets meer gehoord.

Ik ben in mijn leven ten minste 7 keer aangereden door een auto of motor ,buiten mijn schuld. En als ik niet zo alert ben was ik allang dood geweest door hardrijder door rood. De laatste keer heeft de tegenpartij de formulieren niet opgestuurd naar zijn verzekering, ik wel maardat werd niet opgepakt. Hij heeft mij daarna thuis onderdruk gezet om 50,- te accepteren en toen ik dat weigerde mishandeld. De politie heeft mij onderdruk gezet om mijn aangifte daarvan in te trekken en gedreigd met een (volledig ongefundeerde) aangifte van kindermishandeling. Dus vergeet die 'beste vriend' maar. Uiteindelijk heeft de politie gelogen tegen mij en de persoon van stichting slachtofferhulp en mij onderdruk gezet om 100,- van de tegenpartij te accepteren en mijn aangifte in te trekken.
Dat wat betreft mijn persoonlijke ervaring.

Het is voor de politie en verzekeringen makkelijker te accepteren dat er duizenden euro worden geclaimd voor blikschade. De kleine schade aan een fiets en vooral, en tegenwoordig steeds belangrijker vanwege de afbouw van het zorgsysteem en de sociale zekerheid, de lichamelijke schade en bijkomende onkosten worden slecht afgehandeld. Het is dus belangrijk meer aandacht te krijgen voor een goeie en langdurige vergoeding van deze kosten door de verzekering van de tegenpartij

Ik ben gisteren aangereden toen ik van een brug overstak naar het fietspad. De auto reed met 50km/u. Ik knalde tegen het raam aan met mn rugzak en viel daarna 5 meter verder op de grond. Dit heb ik allemaal later gehoord want ik was voor een tijdje bewusteloos. Toen ik wakker werd was ik super duizelig en hielp de automobielist me naar een boom waar ik even kon uitrusten. Geluk bij een ongeluk had ik een rugzak, die heeft al het glas in zich gekregen. Ik heb alleen maar een gekneusde enkel gekregen.

Zijn raam had een flinke ster in het en mijn fiets was total loss. Gelukkig is alles verzekerd en lig ik nu met gips om mijn enkel in bed.

~ Enrico 13 jaar.

afbeelding van Suzanne Brink

@enrico Dat is schrikken. Hoe een rugzak je leven kan redden ;-) Hopelijk hou je er verder geen hersenschudding aan over. Sterkte met je enkel!

Beetje rare vraag maar wat gebeurt er eigenlijk met de fiets na een ongeval?
Mijn vriend heeft eind vorig jaar een ongeluk gehad waarbij hij gevallen is met zijn fiets en daarna met de ambulance mee naar het ziekenhuis is genomen. Toen mijn vriend vroeg hoe het met zijn fiets was (hij was nog bij bewustzijn en de sleutel van het slot zat in het broekzak) zei de ambulancedienst dat alles goed kwam. De fiets is echter op de ongevalsplek achtergebleven (zonder op slot gezet te zijn) en die lag er natuurlijk de volgende dag niet meer. Best een rare zaak toch om de fiets zo op straat te laten liggen na een ongeval? Na wat zoeken op internet zie ik dat als de politie erbij komt, deze de fiets meestal meeneemt of door vrienden of collega’s. Maar als je alleen bent ben je dus je fiets kwijt na een ongeval? Weten jullie hier toevallig meer over?

Hallo,
Ik zit met een dilemma;

Mijn vriendin streekt een voorrangsweg over in de bebouwde kom. Er komt een auto van rechts. Door de gladheid komt ze niet snel genoeg op gang en realiseerd dat ze het niet red en probeert te remmen maar ook dat was te laat waardoor zij met de fiets langs de zijkant schramt aangezien de automobilist niet op tijd remt. Zij komt tot val maar ongedeerd.

Zij was op dit moment onverzekerd.
Heeft iemand hier ervaring mee? Is mijn vriendin hier fout? Ik weet niet zo goed wat ik hier mee moet doen. Help!

Bedankt