afbeelding van Michiel Slütter

De NuVinci-naaf was voor gewone fietsen eigenlijk een flop. Maar de traploze versnelling blijkt perfect bij elektrische fietsen te passen. Gazelle heeft nu ook voor NuVinci gekozen.

De NuVinci-naaf is een vinding van het Amerikaanse bedrijf Fallbrook Technologies. De NuVinci-naaf biedt traploze versnellingen. Met een soort gashendel aan het stuur kun je kiezen of je zwaarder of lichter wilt trappen. De bediening is simpel. Maar toch is het nooit echt een succes geworden. Batavus heeft ooit een model met zo’n naaf gehad. ‘De eerste versie was heel zwaar en hij trapte ook heel zwaar. Het voelde stroperig. Je moet veel zwaarder trappen dan met bijvoorbeeld een Nexus 8 naaf’, zegt TestKees.

Lager rendement
We hoorden niks meer over de NuVinci. Maar nu duikt die ineens weer op. Hij is een stuk lichter geworden, geen vier kilo maar 2,4 kilo. Er is er nu eentje speciaal voor elektrische fietsen: de NuVinci Harmony. Het lage rendement is gebleven. ‘Maar dat is niet erg’, vindt TestKees, ‘want je merkt het niet dankzij de trapondersteuning. De actieradius is wel wat kleiner omdat de motor harder moet werken. Op basis van de testen schat ik dat je actieradius tien procent kleiner is. Maar dat is niet erg, daar kun je rekening mee houden.’

Maar wat zijn dan de voordelen?
Gebruiksgemak, zegt Daniel Bley van Fallbrook Technologies. Je kunt met de ‘gashendel’ zelf schakelen, maar je kunt ook een vast trapritme instellen en de NuVinci Harmony regelt automatisch bij alle snelheden de benodigde overbrenging en ondersteuning. ‘Je hebt er geen omkijken naar’, zegt TestKees. ‘Als je stopt, schakelt hij zelf terug. En als je weer vertrekt, trap je licht en naarmate je snelheid maakt, schakelt hij automatisch bij. Voor oude mensen is dat ideaal. Die vinden versnellingen vaak ingewikkeld en kiezen in de praktijk één versnelling, waardoor ze bij het wegrijden erg zwaar moeten trappen. Dat is trouwens ook zwaar voor de motor, want die moet dan bij een laag toerental veel vermogen leveren. En elektrische motoren werken juist het best bij een wat hoger toerental.’

Schakelen onder belasting
En NuVinci heeft nog een troef. Het is volgens Bley de enige naaf die bestand is tegen de kracht van de populaire middenmotor van Bosch. Tijdens het trappen kun je gewoon schakelen. Ook die claim klopt, zegt TestKees. ‘Op een elektrische fiets met een gewone naafversnelling kun je niet onder belasting schakelen. Daar kan de naaf niet tegen, hij blijft dan in een versnelling hangen. Veel Shimano-naven op elektrische fietsen gaan daardoor kapot. Daarom hebben Kalkhoff en Gazelle een onderbreking ingebouwd. Als je schakelt, wordt de motor eventjes uitgeschakeld. Bij de NuVinci Harmony is dat schakelen onder belasting geen enkel probleem. Bij een speed pedelec met de NuVinci Harmony bleef de naaf ook even in één versnelling hangen bij het optrekken. Dat komt waarschijnlijk door het grotere vermogen van een speed pedelec.’

Nederlandse markt
Op de Duitse markt voor elektrische fietsen is de traploze versnellingsnaaf al een succes, zegt Bley. In Nederland ging het tot voor kort wat minder voorspoedig. Alleen een paar kleine merken kozen voor de Harmony. Bley kreeg opdracht van het Amerikaanse hoofdkantoor om de Nederlandse markt te veroveren. ‘Je zou verwachten dat NuVinci zich op Frankrijk of Groot-Brittannië zou richten. Maar Nederland is na Duitsland de belangrijkste markt voor e-bikes in Europa.’ Het eerste succes heeft Bley al binnen. Gazelle heeft voor NuVinci gekozen. Binnenkort volgen trainingen van dealers zodat zij dit voorjaar in de winkel de klanten kunnen uitleggen wat de zegeningen zijn van een traploze versnelling op een e-bike.
 

In dit filmpje wordt uitgelegd hoe de NuVinci-technologie werkt:

Reageer

mijn fiets is van 2015 en geeft bij regelmaat storing.
het heeft met de computer of de Bosch moter te maken.
bij stelling via mijn handvat is regelmatig nodig, en dan nog kan het zo zijn wanneer de trappers stil houw dat ik opeens heel zwaar of heel snel trap. Wat gaat men hier aan
doen?
graag reactie van uw kant.

Dat lijkt me een probleem dat de verkoper gewoon onder garantie moet oplossen. Zie bv https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie voor U rechten.

mijn fiets met de door u geroemde automatische schakelmodus
heeft problemen, de instellen van de schakelaar veranderen bij grote regelmaat met andere woorden je kunt er niets vanop aan. mijn achterwiel is pas opgestuurd en het probleem is niet verholpen, sterker nog de motor maakt nu af en geluiden die ik in het verleden niet heb gehoord.
ik denk dat ik recht heb op een goede afhandeling dus neem ik aan dat het netjes word afgehandeld.vrg willem

Er rijden al jaren bromfietsen die 40 km/h en sneller gaan in de stad en op fietspaden. En niet te vergeten wielrenners die ook 30-40 km/h rijden. Daar hoor ik niemand over en nu zo'n herrie over snelle fietsen. Als deze zich aanpassen aan de omstandigheden is er niets aan de hand lijkt mij.

Pagina's