afbeelding van Michiel Slütter

Bijna de helft van de speed pedelecs (snelle e-bike die 45 kan) rijdt rond zonder de verplichte kentekenplaat. Dat blijkt uit een onderzoek dat mobiliteitsstudent Ruben de Bruijne samen met ingenieursbureau Grontmij heeft uitgevoerd.

Dankzij een maas in de wetgeving kan de speed pedelec nu nog als snorfiets verkocht worden. Bij de toelatingskeuring is alleen naar de snelheid gekeken zonder meetrappen. En die is door de fabrikanten onder de 25 kilometer per uur gehouden. Dat is precies de maximumsnelheid van een snorfiets. Maar als je wel meetrapt, kun je 45 per uur halen.

Brommerhelm
Minister Schultz heeft die maas nu gedicht. Per 1 januari 2017 zijn de speed pedelecs bromfietsen. Dan moet het blauwe plaatje door het gele brommerplaatje vervangen worden. Vanaf 1 juli begint de RDW met het versturen van de gele kentekenplaten. Dat is niet de enige verandering. Per 1 januari wordt dan ook  brommerhelm verplicht. En de speedfietsers moeten naar de rijbaan op plekken waar brommers niet op het fietspad mogen.

Bedreiging
De eigenaren van speed pedelecs zien al die veranderingen helemaal niet zitten. De Bruijne, vierdejaars student Mobiliteit aan de NHL Hogeschool in Leeuwarden, heeft onder 115 speed pedelecbezitters een enquête afgenomen. Daaruit blijkt dat uit angst voor die veranderingen veel fietsers zonder kentekenplaat rondrijden. Uit het onderzoeksverslag: ‘Sommigen hebben een praktische reden om het kenteken achterwege te laten. Anderen zijn juist bang voor de wetswijziging die op handen is. Zij zijn namelijk tegen het plan om een geel kenteken te monteren. Het verplicht rijden op de rijbaan zien veel gebruikers als een ernstige bedreiging van hun veiligheid. Door nu geen blauw plaatje te monteren is het straks makkelijker om ook geen gele kentekenplaat te monteren.’

Kruissnelheid
De vraag is of alle speed pedelecs in de praktijk wel altijd brommersnelheden zullen halen. Met behulp van Strava, een app waarmee sportprestaties worden bijgehouden met behulp van GPS, kon De Bruijne van 28 proefpersonen precies volgen hoe hard ze op hun speed pedelecs reden.
Hij heeft gekeken naar de snelheid die de fietsers zelf kozen – ongehinderd door bochten, stoplichten en kruisingen en dergelijke. De gemiddelde kruissnelheid binnen de bebouwde kom is 32,9 per uur. Buiten de bebouwde kom is dat 35,2. De hoogst gemeten kruissnelheid is 41,9 per uur. De verschillen kunnen komen door de verschillen tussen de speed pedelecs; ze zijn niet allemaal even krachtig.

Woon-werkverkeer
Ruim de 90 procent van de deelnemers aan het onderzoek gebruiken de speed pedelec voor woon-werkverkeer. En dankzij de snelle e-bike laat tweederde voor de werkritten de auto staan. Feitelijk worden de speed pedelecs vooral buiten de bebouwde kom gebruikt, zo blijkt uit het onderzoek. Ze mengen zich dus niet veel in het drukke fietsverkeer van de stad.
Grontmij vindt daarom dat speed pedelec-gebruikers het niet verdienen om ‘op één hoop te worden geveegd met bromfietsers en beveelt onder andere aan om speed pedelecs binnen de bebouwde kom op het fietspad toe te blijven staan en om de brommerhelmplicht te schrappen en te vervangen door een fietshelmplicht.’

Reageer

Ik werd vorige week voorbijgereden door een e- biker die ruim 60 kmh reed. Dat was bubeko, maar in de stad is de infrastructuur niet berekend op dit soort snelheden. Die is nog ontworpen in de tijd dat de fietser 15 km/h reed.
Levensgevaarlijk!

Ik werd vorige week voorbijgereden door een e- biker die ruim 60 kmh reed. Dat was bubeko, maar in de stad is de infrastructuur niet berekend op dit soort snelheden. Die is nog ontworpen in de tijd dat de fietser 15 km/h reed.
Levensgevaarlijk!

Volgens mij is uw kilometerteller kapot. De enige e-bike in de wereld die deze snelheid van 60 km/h (en harder) kan halen is de Stealth B-52. En deze is met geen mogelijkheid legaal in Nederland te rijden zonder motorkenteken.

Mogelijk schrok u van het snelheidsverschil tussen u en de e-bike en spreekt uw emotie i.p.v de feiten.

Ik geef ze groot gelijk! Wat een gezever is die wetgeving. Ja, ze 'kunnen' de 45 km/h halen, maar onder die condities is je accu zo leeg en als je ze naar de rijbaan stuurt krijg je rebellie. Dat ze vallen onder de snorfietswetgeving vind ik prima. De snelheden die gehaald kunnen worden vergen dan een AM rijbewijs, maar met een integraalhelm de weg op tussen de auto's is vragen om problemen.
Speedbikes die nog harder gaan dan 45 km/h zijn illegaal bezig en dit is dan weer een andere categorie dan forenzen die vlug willen zijn.

Angst voor rebellie is natuurlijk een kul-argument, de modale woon/werkverkeerganger is een brave fietser En wie zonder bescherming regelmatig te hard rijdt verdwijnt vanzelf. Voor hem/haar wacht wel een boom of lantaarnpaal .Het enige dat belangrijk is is bescherming van voetgangers en gewone fietsers. Die zijn in toenemende mate de dupe van deze hardrijdende idioten.

weer een gevalletje "compleet niet weten waarover je praat" bij de wetgever. De snelle ebike is de enige echte groene oplossing voor forenzen en juist die gaan we zodanig lastigvallen dat ze weer terug de auto in gaan. Chapeau. Die bromfietsauto's die zijn lekker veilig. Het is wachten op de eerste fietser die op de rijbaan aan wordt gereden. Die verantwoordelijkheid zal wel niet opgeëist worden. Ik vraag mij werkelijk af wie dit bedacht heeft en wat ermee beoogt wordt?

Wordt gezellig op de weg, allemaal van die automobilisten die woedend je van de weg toeteren omdat zij niet begrijpen wat je daar überhaupt met die fiets aan het doen bent. Op lange tochten haal ik binnen de bebouwde niet veel meer dan 30km/h, anders is accu te snel leeg.

Helemaal mee eens. Benieuwd hoeveel verkeersslachtoffers gaan vallen omdat de auto zich tussen jou en de middenberm wil wringen om niet met 35 km. pu. achter je wil blijven rijden. Misschien dat Rutte eerst eens proef kan gaan rijden van de zomer met helm op met de bike tussen de auto's in Den Haag

Ik snap de tekst je moet mee trappen om 45 km pu te rijden. Als je niet trapt val je om. Ik rij woon werk verkeer en ben verplicht de oplader van de accu mee te nemen. Heen 30 km en bij niet volledige ondersteuning haal je net 35 km in afstand. Dan is de accu leeg. En continue 45 rijd niemand. Bij 35 km pu kom je zelfs zijknat aan op je werk van het zweet. En met 35 km pu op de autobaan met helm gaan automobilisten niet leuk vinden. Maar in 2017 zijn er vele 2e hands bikes te koop.

En wat zegt de wetgeving over de laag liggende banaan ligfietsen die veel harder gaan dan de speed bike? Die mogen wel op de fietspaden blijven rijden?

De snelle e-Bikes moeten geen helm opzetten en ook geen verzekering afsluiten.
Zijn wij er naar een paar jaar wel weer van verlost, door dat een groot aantal gebruikers invalide is geworden door zware ongelukken of valpartijen en door juridische procedures wat betreft verzekeringen etc..
Hopelijk zijn er dan niet te veel ( normale ) fietsers bij betrokken..

Volgens mij zijn het aantal ongelukken onder fietsers juist gestegen doordat men zo nodig met een mobiel in de hand moet zitten. Gelukkig komt er n=nu een wet dat deze fietser bij een door hen zelf veroorzaakt ongeluk niet meer vrij gaat. Fietsen met een mobiel in de hand en een ongeluk veroorzaken wordt voor 100% aan de fietser geclaimd. De automobilist is dan niet meer het slachtoffer die toch moet betalen daar de fietser onder het zwak verkeer valt. Dat is eindelijk een goede stap in de juiste richting van het ministerie van verkeer. Nu nog minimaal 100 euro boete voor fietsers die rijden zonder licht in het donker. En de groepen aanpakken die met meer dan 2 naast elkaar rijden daar ze denken dat het fietspad voor hen is. Wat zal het veilig worden op de fietspaden.

En rustig op die fietspaden... en druk op de autowegen...

Zijn die er nog, normale fietsers? :-)

Er is momenteel een Facebook groep gestart om de Speed-bike op het fietspad te houden.

Wat is de naam van die Facebookpagina?

Ik sta helemaal achter de adviezen van Grontmij. Een speed-pedelec is echt iets anders dan een brommer. Op een fiets zonder motor rijd ik ook hard. Verschil in snelheid is lastig, vooral op smalle fietspaden, maar het meeste risico is daar door slordig fietsgedrag, niet door verschil in snelheid. Van meetrappen ga je zweten zeker met een brommerhelm. De warmte kan niet weg, is onverantwoord.

Met meer dan 6000km op een HS e-bike sta ik achter de conclusies van Grontmij. De maximale snelheid van 45km/u is een theoretische waarde en is slechts haalbaar op kortere afstand en met een natte rug. De snelle e-bike hoort op het fietspad en de rijder moet rekening houden met de overige fietspad gebruikers. Een HS e-bike zou een rijdende chicane zijn op de gewone rijbaan en een bromfietshelm is niet realistisch, probeer maar eens boven de 25km/u te fietsen op een gewone fiets met een bromfietshelm, binnen 2km zweet je de helm uit.

De meeste laag liggende banaan ligfietsen hebben de keuze tussen fietspad of de normale weg zolang het geen autoweg is of uitsluitend voor auto's is opengesteld. Deze fietsen vallen over het algemeen onder de wetgeving van brede fietsen met een maximale breedtemaat van 150cm en een minimale breedte van 75cm. De meeste ligfietsers zullen bij voorkeur op de normale weg willen rijden ipv het fietspad vanwege het gedrag van normale fietsers om maar breed te blijven rijden, met z'n tweeën of zelfs drieën naast elkaar en niet willen wijken. Dergelijke groepjes van fietsers hebben ook een snelheid die je vaak al lopend ook kunt bereiken. Daar zou ook eens wat aan gedaan moeten worden. Vooral scholieren zijn vaak hondsbrutaal.

* Racefietsers rijden harder, zonder bel oflicht, met fietshelm, en houden zich aan geen enkele regel.
* Snorfietsers rijden vaak nog veel harder, zonder fietshelm en houden zich nog veel minder aan welke regel dan ook.
* Elk kabinet zegt te gaan voor "minder regels" en produceert er vervolgens steeds meer.

Mijn speedpedelec rijdt nu zonder kenteken, spiegel, standaard en CO2-uitstoot, met alleen fietshelm. En dat blijft zo.
En ik hou ook nog rekening met mijn medeweggebruikers: aangepaste snelheid als het druk is.

Helemaal eens met de conclusie.
De helm is voor eigen veiligheid en zou dus geadviseerd kunnen worden. Voor de rest moet je zelf de snelheid doseren en enkel daar waar de ruimte en omstandigheden er zijn gebruik maken van de mogelijkheden van deze prachtige en gezonde vervanger van de auto of bromfiets.
Zonder te trappen sta je gewoon stil net als andere fietsen. En wat te denken van die sportieve wielrenners. Die vliegen je normaal ook voorbij met snelheden ver boven de 25km/u. Dus ook onder de bromfietswet??? En deze hebben veelal niet eens een bel, kilometerteller en ander soortige verplichtingen laat staan een helmplicht. De overheid is te betuttelend.
Ik hoop dat de minister ook de verantwoordelijkheid neemt als er doden vallen op de rijbaan binnen de bebouwde kom ten gevolge van het grote snelheidsverschil tussen fietser en automobilist. Het kost immers een langdurige inspanning om überhaupt al op +40km/u te blijven fietsen in tegenstelling tot bromfietsers (gas open) en automobilisten.

Ik fiets het hele jaar door dagelijks op m'n QWIC P-RD9s naar mijn werk, ca 6000 km per jaar. Origineel ondersteunt deze fiets tot 32 km/u op stand 8. De mijne is unlocked en haalt dan in stand 9 max. 38 km/u bij een volle accu zonder tegenwind. Deze QWIC is officiëel géén speed pedelec. Ik fiets meestal op stand 7 of 8, tussen 28 en 32 km/u. Hierbij draag ik (sinds kort) een pedelec helm (Abus Urban Pedelec).

Ik zou me echt niet veilig voelen op de openbare weg waar 80 km/u mag worden gereden. Op fietspaden buiten de bebouwde kom kan je in mijn regio meestal gewoon lekker doorfietsen. Wanneer ik echter in de stad kom waar ik werk (Tiel) rijd ik niet harder dan 25 km/u. Tevens pas ik mijn snelheid aan wanneer ik andere fietsers inhaal en bel dan ook meestal even. Kortom: het ligt veel meer aan je eigen gedrag. Met de auto rijd je toch ook nooit met je rechtervoet onderin?

Een veel groter probleem is de naar school fietsende jeugd. Dat rijdt vaak met z'n drieën naast elkaar, heeft vaak oordopjes in die zo hard staan dat bellen geen zin heeft. Bovendien zit deze groep vaak met de smartphone in de hand, waardoor ze heen en weer zwalkend op het fietspad een grote hindernis zijn voor de andere fietspadgebruikers.

Vaak word ik ook ingehaald door opgevoerde, stinkende snorfietsen waarop een berijder zit zónder helm.

Mijns inziens wordt de verkeersveiligheid op het fietspad niet vergroot door het verplicht rijden met een bromfietshelm of een helm met weinig ventilatie. Ik produceer aardig wat warmte tijdens het fietsen dus heb wel een helm nodig met veel ventilatie. Verbannen worden naar de openbare weg zou ik al helemaal een ramp vinden. Enerzijds omdat dit zeer gevaarlijk is. Anderzijds fiets ik ook graag door de natuur op fietspaden waar geen brommers mogen komen. Dat zou dan ook niet meer mogen.

Beter zou zijn strengere wetgeving te creëren m.b.t. het gedrag van fietsers in het algemeen. Bijvoorbeeld: verbod op het gebruik van oordopjes en smartphones en een maximale snelheid binnen de bebouwde kom. Want ook met een speed pedelec is het mogelijk gewoon 20-25 km/u te fietsen!

Waar ik mij vooral mateloos aan stoor is dat de minister hier niet een momentje over nadenkt. Door de speed pedelec gelijk te stellen aan de bromfiets, zorg je ervoor dat de speed pedelec gebruiker, de speed pedelec niet koopt, maar een brommer. Het is juist van grote belang om de consument alternatieven te geven qua vervoer.

Voor volwassenen zonder rijbewijs die wel stevig door willen trappen, was dit een perfecte uitkomst. Nu kun je verwachten dat er straks geen speed pedelec wordt verkocht en het daarmee zich niet verder ontwikkeld. Immers als je dan toch een rijbewijs moet halen ga dan meteen maar voor de autorijbewijs, iets waar brommers en bromscooter ook al een groot probleem is voor de verkoop en de economie.

Ik ben voorstander om de AM rijbewijs af te schaffen en terug te gaan naar de leeftijden waarop het verstandig is deze voertuigen te rijden. voeg daar een helm en een verzekering bij en het is veilig zat.

L.S.,
Het beleid omtrent de speed pedelec FIETS is desastreus te noemen. FIETSERS moeten dus op de rijbaan waar brommers dit ook moeten 'omdat ze hard KUNNEN rijden'. Een Ferrari wordt toch ook niet verbannen naar het race-circuit omdat deze hard kán? Straks gaan wij als gezin met onze speed pedelecs, die wij hoofdzakelijk voor woon-/werkverkeer gebruiken (ca 30 km/h, veel langzamer dan menig wielrenner overigens) met onze kinderen voor- en achterop door de stad. Wij rijden dan circa 20 - 25 km/h. en het verkeer achter ons zal opstropen. Als hierdoor ongelukken veroorzaakt worden, zullen wij ook de FIETSERSBOND hiervoor aansprakelijk stellen. Want FIETSEN, dat is wat wij doen. Wij hebben geen vervuilende brommer en ook al zouden wij willen - hard rijden kunnen wij niet constant volhouden.

Sinds 1 januari niet meer op mijn speedbike gefietst, deels door het slechte weer, deels ook omdat ik het vertik om een helm van 200 euro aan te gaan schaffen op de rijbaan te gaan fietsen.
Heb nu voor mezelf de keuze gemaakt om het kenteken eraf te halen. Grootste gedeelte wat ik dagelijk moet fietsen is toch op een vrij afgelegen stuk, waar ik niemand tot last ben, en waar ik nog nooit politie heb gezien, rij ik meer in de bebouwde kom, pas ik me snelheid maar aan, zodat ik op een gewone E bike lijk te fietsen..

Zelf ben ik gestopt met speedpedaleren.Reden is niet zozeer de nieuwe regulering,maar het afbrokkelende imago van de speedpedalist in het algemeen. De fysieke prestatie is minimaal,derden zien me als een nerd met teveel geld.een accuwissel is weerzinwekkend duur en mn bike parkeren voor de supermarkt is vragen om diefstal.De dag dat ik mn Stromer verkocht was ik verlost van al die kopzorgen.

U bent verkeerd voorgelicht. De speed pedelec is niet bedoeld voor ritjes naar de supermarkt. Het is een fiets voor de middellange afstand (15-40 km enkele reis). En uw fysieke prestatie kunt u verhogen door een lagere ondersteuningsstand.