afbeelding van Michiel Slütter

De high speed pedelec van Riese und Müller is een verkoopsucces. Een high speed pedelec is een elektrische fiets die 45 kilometer per uur haalt. ‘We verwachten een verschuiving van de gewone e-bike naar high speed’.  

De Blue LABEL Cruiser HS kwam dit voorjaar op de Nederlandse markt. En vrijwel meteen liep het storm. ‘We hadden verwacht enkele honderden exemplaren te verkopen. Die doelstelling hebben we ruimschoots overtroffen. Dat het zo snel en zo goed zou gaan, hadden we nooit verwacht’, zegt Jelle Visser van Riese und Müller.

Alternatief voor auto
‘Met de high speed bereiken we een veel jongere doelgroep. Het zijn vooral dertigers en veertigers die een high speed pedelec kopen. Die willen niet op een gewone e-bike. Die vinden ze suf. En de snelheid is erg belangrijk. Als je een beetje fit bent, dan fiets je zelf gemakkelijk  25 kilometer per uur. En dat is de maximumsnelheid van een e-bike. Als je op de Blue LABEL Cruiser HS meetrapt, kun je 45 per uur halen. Dan ben je veel sneller op je werk en dan is de elektrische fiets een goed alternatief voor de auto.’

Snelle fietspaden
Visser verwacht dat veel fietsers zullen kiezen voor een hogere snelheid. ‘Wij zien een duidelijke verschuiving van gewone e-bikes naar high speed pedelecs.’ Er zijn volgens Visser nog wel extra maatregelen nodig om dat snelle verkeer in goede banen te leiden. ‘Vanwege de snelheidsverschillen moet je nadenken over snelle fietspaden voor high speed pedelecs.’
En ook: ‘De high speed pedelecs hebben een snorfietskenteken. Een helmplicht voor deze fietsen bestaat dus niet. Verantwoordelijk gebruik is echter wel belangrijk en het dragen van een helm raden wij ten alle tijden met klem aan.‘ De Blue LABEL Cruiser HS is bij 50 fietsenzaken te koop.

Veel fietsers willen harder dan 25 per uur: meer over het opvoeren van e-bikes. En wat de politie over deze fiets zegt, vind je hier.

Inmiddels is er speed pedelec op de markt met nog meer vermogen: de Stromer ST2 uit Zwitserland.

 

Lees ook: High speed op het fietspad

 

Bekijk ook wat TestKees vindt van de blueLABEL CHARGER HS:

Reageer

Om een indicatie te geven:

Overschrijding max. snelheid met 10 km/u binnen de bebouwde kom: 66 euro (+7 euro)
Overschrijding max. snelheid met 20 km/u binnen de bebouwde kom: 176 euro (+7 euro)

Overschrijding max. snelheid met 10 km/u buiten de bebouwde kom: 62 euro (+7 euro)
Overschrijding max. snelheid met 20 km/u buiten de bebouwde kom: 168 euro (+7 euro)

Sinds enkele weken ben ik de zeer tevreden bezitter van een Haibike XDuro RC. Mooie degelijke robuuste mounitainbike opgepimpt met spatbordjes en licht. Ik overbrug hiermee nu dagelijks 2x23 km woonwerkverkeer via landelijke wegen en fietspaden waar ik op de tijden dat ik fiets in totaal hooguit 5 andere fietsers tegenkom. Natuurlijk kun je niet overal 40 km/uur fietsen, door het kopen van zo'n fiets worden je hersens niet uitgeschakeld. Wel draag ik een fietshelm. Vind het een geweldig alternatief voor mijn peugot 107.

Goede avond
Graag zou ik van u vernemen of er een folder is van deze high. Speed fietsen met eventueel een dealerlijst

Groetjes
G

afbeelding van Michiel Slütter

Een dealerlijst vindt u hier: http://nl.r-m.de/store-locator/

ik ben zeer geïnteresseerd in de "blue Label Cruiser HS",
wilt U mij informeren waar ik deze fiets kan kopen.
Ik woon in Oosterhout N.B
vraggelse baan 11
4904SR Oosterhout

afbeelding van Michiel Slütter

Waarschijnlijk is de fietsenzaak van Boere voor u het dichtste bij

www.boerefietsplezier.nl 
Boeretweewielers@gmail.com

Beste

Op electrische fietsen event in Breda stond een verkoper uit Oosterhout die gespecialiseerd in dit soort fietsen. Ik weet alleen zijn naam niet. Wel dat hij een heel grote fietsenwinkel in Oosterhout heeft. Zie misschien de gouden gids.

Voor wat het waard is.

Niet alleen dertigers maar ook (ik) 60 houden wel van snelheid.

Hallo beste mensen ik zou graag het dicht bij zijnde
adres willen weten
Ik woon in zeeland -yerseke

afbeelding van Michiel Slütter

Als u hier http://nl.r-m.de/infocenter/store-locator/uw woonplaats invult, krijgt u de dichtstbijzijnde dealer.

Wie heeft er ervaring met de Gazelle Impulse Speed Pedelec: hij lijkt me interessanter dan een Bosch fiets, vanwege de 612 Ah Accu. Ik zoek een Pedelec die onder alle omstandigheden zo'n 55 km/dag kan halen. Daarbij opgemerkt dat ik daar zo'n 20 km van in de tour stand zal rijden...
Ik hoor het graag!
Grt Bo

ik heb proef gereden op die blue label fiets een aanrader super fiets geweldig

Ik heb vandaag proefgereden op de Kalkhof Endeavour met de impulse motor. Op maximaal vermogen haalt deze prima een afstand 40 km. Dit bereik wordt fors groter als je op eco of sportstand rijdt.
De fiets loopt met gemak tegen 40 km/uur.
In de bebouwde kom is het niet verstandig zo hard te gaan. Veel te veel onvoorziene situaties, zijwegen etc.
Dat is vragen om ongelukken.

Overigens zie ik het niet gauw gebeuren dat je met deze fietsen op de rijbaan moet. Zie je het al gebeuren dat je met 35 km/uur over een rondweg fietst waar auto's en brommers met 50a60 km/u scheldend en toeterend voorbij komen vliegen? Dat is pas gevaarlijk.
Gewoon je verstand gebruiken en je snelheid aanpassen aan de situatie.

Ik heb al jaren een Flyer S serie die in principe ondersteunt tot 45 km.
In de praktijk haal ik zo tussen de 30 en 40, afhankelijk van de wind.
Tot nu toe zie ik alleen maar mensen die zeggen dat het onder een snorfiets valt, maar kan iemand mij verwijzen naar een officiële site waar dat staat ?
Volgens mij KAN het niet onder snorfiets vallen, want een snorfiets rijdt vanzelf bij een pedelec zal je nog altijd mee moeten trappen.
En al zou het zo zijn, een agent kan aan de buitenkant echt niet zien welk type fiets je hebt, krijgen we dus agenten met een laserpistool langs het fietspad ?

Ben het er overigens wel mee eens dat je met dat soort snelheden eigenlijk niet op het fietspad thuis hoort, ik reed mijn dagelijkse woon werkt verkeer (27km per rit) op achteraf weggetjes. Dat was heel iets om maar ik kwam geen stoplichten tegen en geen schoolkinders, de snelheid gaat er dan al flink uit.

O ja de flyer heb ik al 6 jaar en was het beste wat je toen kon krijgen en is nog steeds de top bij deze fietsen.
Heb er wel uiteindelijke een shimano alfine 11 speed in gezet.

En hier kun je de mening van de overheid vinden over high-speed e-bikes: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijzondere-voertuigen/high-speed...

als deze wet daadwerkelijk ingevoerd gaat worden , zie ik weinig nut over te stappen van mijn normale 25km/h E-bike naar een high speed pedelec ! mijn teveel regeltjes en wetjes .

Hallo Kees,
Ik ben 61 jaar en vrouw. Ik heb al jaren een elektrische fiets. Eerst een Gazelle daarna een Flyer. Mijn Flyer is stuk en ik rij als vervanger op een Gazelle. De Flyer is niet begrenst de Gazelles wel. Nu, ik zal zo blij zijn als mijn Flyer er weer is. Ik rij gemiddeld 23 km per uur. Heb ik haast dan rij ik gemiddeld 28 km per uur. Wat kan ik mij ergeren aan die begrenzer op 23 km. per uur. De Gazelle en al die andere merken die niet harder kunnen dan 25 km., hebben eigenlijk maar een stand nodig:"de ECO". Helma

Wanneer je met een tweewieler met meer dan dertig kilometer per uur langs veel tragere verkeersdeelnemers rijdt, dan lijkt het me duidelijk dat er sprake is van een verhoogde kans op ongelukken en ernstigere verwondingen. Je moet er toch niet aan denken dat je met je snelle e-bike bijvoorbeeld een oude vrouw of man permanent van de fiets rijdt? Het snelheidsverschil maakt het gevaarlijk. Daarom geldt er bijvoorbeeld op de meeste plaatsen voor bestuurders van motorvoertuigen een maximum snelheid. Ik wil voorstellen om snelle e-bikes, snor- en bromfietsen te ontdoen van hun wettelijke bescherming en ze de rijbaan op te sturen.

Als je hier als fietser gewoon op mag rijden boven de 20 jaar zonder rijbewijs, maakt het een kans succesvol te zijn. Nu kent de speed pedelec dezelfde problemen als een brommer.

1 het halen van een rijbewijs, waarom; als je over 2 jaar voor een auto rijbewijs gaat.
2 de bromfiets regels, rijden op de autoweg wat levensgevaarlijk is, en het dragen van een helm wat zeer oncomfortabel is.
3 het dragen van een kenteken, dat kenmerkt de fiets niet, je wilt anoniem door het verkeer heen rijden.
4 je mist een hele grote groep rijke dertig plussers die bewust rijden zonder rijbewijs. Zij geloven niet in de auto, willen milieu vriendelijk rijden, en doen graag aan wat meer beweging. Een auto biedt dit niet.

Als de overheid al gaat investeren in asfalt, dan zou ik vooral gaan kijken naar de fietspaden die breder moet met de nieuwe en snellere technieken.

Pagina's